Klanten die overgaan of zijn overgegaan van Friesland Bank naar de Rabobank zijn doelwit geworden van phishing. Criminelen sturen zogenaamd namens Friesland Bank of de Rabobank e-mails waarmee zij vertrouwelijke informatie (zoals beveiligingscodes) van klanten proberen te bemachtigen.
Hoe gaat de fraudeur te werk?
In de valse e-mail speelt de fraudeur in op de overgang van Friesland Bank naar de Rabobank. De klant wordt bijvoorbeeld gevraagd om een beveiligingsupdate te doen, een nieuwe betaalpas aan te vragen of om z’n IBAN te activeren. In de e-mail wordt gevraagd om op een link te klikken om deze aanvraag of update compleet te maken. Vervolgens wordt de klant gevraagd om (naast zijn rekeningnummer en pasnummer) uw contactgegevens in te vullen.
Als de klant zijn contactgegevens invult, wordt hij daarna gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van de Rabobank of Friesland Bank, zogenaamd om het gehele proces te voltooien. De fraudeur vraagt de klant tijdens het gesprek vragen om nadere gegevens zoals uw pin-, toegangs-, inlog (I)- en signeer (S)-codes.