ING terug op UK Retail Banking markt met geldmanagementapp Yolt

09 juni 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

ING maakt na ruim 4 jaar zijn terugkeer op de Britse Retail Banking markt. De bank heeft een app gelanceerd waarmee gebruikers inzicht krijgen in hun saldo en uitgaven bij meerdere financiële dienstverleners. Yolt, zoals de nieuwe app heet, is uitgebreid getest, gratis en biedt geen ING-producten aan.

ING nam in oktober 2012 afscheid van de Britse Retail Banking markt. ING Direct, de retail bank van ING in het Verenigd Koninkrijk, werd begin die maand verkocht aan Barclays. De verkoop, waarmee 1,7 miljoen ING-klanten werden overgeheveld naar Barclays, maakte onderdeel uit van een strategische heroriëntatie. De Nederlandse bank had namelijk besloten om zich in zowel de UK als Canada meer te gaan focussen op commercial banking.

Yolt

Meer dan vier jaar later keert ING terug op de UK Retail Banking markt, maar op een andere manier dan voorheen. De grootbank heeft voor Britse consumenten een mobiele app gelanceerd, genaamd Yolt. Yolt is ontstaan uit het ING Innovation Lab en opereert als een zelfstandig bedrijf op de Britse markt. De app helpt consumenten bij het managen van hun geldstromen, door spaar- en betaalrekeningen van verschillende aanbieders in één overzicht samen te brengen.

Hiermee loopt ING vooruit op de komst van PSD2, een wetgeving die het voor financiële dienstverleners verplicht maakt om rekeninggegevens te delen met derde partijen wanneer rekeninghouders hier toestemming voor hebben gegeven. Het is een van de eerste voorbeelden op de Britse markt van een app waarmee consumenten hun geld bij concurrerende banken kunnen managen. 

Naast het managen van verschillende bankrekeningen en andere financiële producten biedt Yolt gebruikers ook inzicht in vaste uitgaven, zoals energierekeningen en abonnementen bij Spotify en Netflix. In het dashboard is zichtbaar wanneer de volgende afschrijving plaatsvindt en worden voorspellingen gedaan van het banksaldo van gebruikers op dagen in de nabije toekomst. Bovendien zorgt samenwerking met FinTech-startup Runpath ervoor dat gebruikers in de app de kosten van hun energieleverancier kunnen vergelijken met de prijs van energie bij andere aanbieders. Een partnership met Moneytis, een ander FinTech-bedrijf, biedt gebruikers inzicht in de goedkoopste manieren om internationaal geld over te maken. 

Aangezien Yolt voor gebruikers gratis is, moet het bedrijf op een andere manier geld verdienen. Het verdienmodel van de app is gebaseerd op het ecosysteem van partners dat rondom de app moet ontstaan. Yolt CEO Frank Jan Risseeuw, vertelt tegenover City A.M. dat het bedrijf bijvoorbeeld energieleveranciers zal laten betalen om in de app te worden aangeprezen. “We hebben berekeningen gemaakt aan de hand van het overstapgedrag van mensen en het is duidelijk dat er een behoorlijk volume nodig is om de kosten te kunnen dekken. Onze eerste focus ligt echter op het product en daarna pas op omzet. Op zeker moment zullen we break-even gaan draaien.”

Verder laat Risseeuw weten dat Yolt geen ING producten aanbiedt en dit in de toekomst ook waarschijnlijk niet zal gaan doen. De app is de afgelopen maanden uitgebreid getest onder zo’n 2.500 gebruikers en is nu beschikbaar voor Android en Apple. Ondertussen worden er ook tests gedraaid in een aantal andere landen, maar de UK zal de belangrijkste thuismarkt van het bedrijf vormen, aldus de CEO.