De Australische bank Westpac kiest niet voor de weg der geleidelijkheid, maar voor de vlucht naar voren en creëert zijn eigen in-house Tech University. De bank verwacht een revolutie op digitaal gebied en door een optimale leeromgeving te creëren hoopt de bank het maximale uit werknemers te kunnen halen zonder steeds nieuwe mensen aan te nemen..
Westpac is sterk vertegenwoordigd op het zuidelijk halfrond. Het is één van de Big Four banken in Australië en de één na grootste bank van Nieuw-Zeeland. Volgens Westpac is er sprake van een waterscheiding tussen de afgelopen 150 jaar en de periode die voor ons staat, in termen van inspelen op een veranderende wereld. Dave Curran is CIO van Westpac en benadrukt de noodzaak van het ter beschikking stellen van moderne kennis en vaardigheden om te kunnen overleven in de 21e eeuw.
“In een geleidelijk veranderende wereld namen we nieuwe mensen aan op basis van een bepaald kennisprofiel en vergrootten we hun kennis door ze op cursussen te sturen, bijvoorbeeld leiderschapstraining of een Powerpointcursus. Wanneer hun oorspronkelijke kennisprofiel niet meer relevant werd, namen we afscheid van hen ten faveure van nieuwe werknemers.” Curran noemt deze werkwijze ‘niet ideaal’ en op termijn bovendien allesbehalve kostenefficiënt. In de huidige digitale wereld volgen veranderingen en innovaties elkaar met zo’n hoog tempo op dat die werkwijze niet meer vol te houden is.
Van oude structuren...
De bank legt zijn toekomst in handen van TechU, een soort interne IT-universiteit en online leeromgeving. Het platform biedt zo’n 2500 modules op het gebied van nieuwe digitale ontwikkelingen en ‘agile’ werken. Inmiddels werkt 40% van het tech-team in Australië via agile methodes en naar eigen zeggen ligt dat bij de Nieuw-Zeelandse tak op 100%. “Onze grootste uitdaging ligt in het omvormen van 19e eeuwse bedrijfsstructuren en het overtuigen van de 65% van ons personeel die ouder is dan 35 over te stappen op een nieuwe manier van werken,” volgens Curran.
… naar moderne inzichten
Het is zaak om een punt te bereiken dat werknemers zelf de regie nemen over het voortdurend ontwikkelen van het eigen potentieel, volgens Westpac. De bank wil met TechU de optimale omgeving hiervoor scheppen. “We kunnen niet wachten tot de huidige generatie werknemers ingehaald wordt door millennials. We kunnen evenmin wachten tot 30% van de banen geautomatiseerd wordt. We willen dat werknemers voor langere tijd bij ons blijven en om dat te bereiken bieden we een omgeving waarin ze optimaal kunnen inspelen op de huidige en komende digitale veranderingen,’’ besluit Curran.