Creditcardmaatschappij en ontwikkelaar van betaaltechnologieën Visa wil consumenten extra geruststellen tijdens het doen van transacties. Met behulp van geluiden, animaties en tastzintuiglijke signalen wordt het afronden van een transactie verduidelijkt.
De manier waarop we met zijn allen transacties doen is volop in ontwikkeling. De ene betaalmanier is nog niet geïntroduceerd of de volgende wordt al aangekondigd. Visa doet volop mee aan die wapenwedloop. Volgens het bedrijf kan het voor consumenten geen kwaad om ze wat meer op hun gerust te stellen in een wereld vol moeilijk zichtbare en tastbare technologie.
Visa liet onderzoek doen naar de manier waarop mensen reageren op het logo van Visa. Van de respondenten beschouwt 71% een website als veilig als daarop het Visa-logo getoond wordt. Op zichzelf toont dat aan hoe simpel het is om argeloze consumenten om de tuin te leiden, maar dat was niet het uitgangspunt van het onderzoek. Visa wilde meten wat invloed heeft op de merkbeleving. Het bedrijf is daarom op zoek naar nieuwe manieren die dezelfde positieve emoties oproepen in zowel de digitale als de tastbare wereld.
Visa introduceert volgend jaar - via het Visa Developer Platform en via Visa Ready - een softwareontwikkelingskit met daarin verschillende signalen: geluidjes, animaties en vibraties. Het klinkt misschien als iets dat moeilijk serieus te nemen is, maar volgens Visa krijgt 83% van door Visa ondervraagde consumenten positieve gevoelens bij het merk door deze signalen. Nog eens 81% geeft aan positiever te denken over winkeliers die deze signalen gebruiken bij het voltooien van transacties.
Pilot in 2018
In 2018 begint Visa een pilot in fysieke winkels, waarbij deze signaaltjes gebruikt gaan worden. De eerste grote marketingcampagne plant het bedrijf tijdens de Olympische Winterspelen van Pyeongchang, die komende februari gehouden worden. Lynne Biggar is Hoofd Marketing en Communicatie bij Visa en licht toe: "Omdat ook betalingen steeds commerciëler worden, krijgt ons motto ‘Everywhere You Want To Be’ een nog grotere lading voor ons merk. Met nieuwe betaalmiddelen en -ervaringen die steeds ontwikkeld worden, geven deze nieuwe ‘sensory branding’-elementen consumenten een gevoel van geruststelling. Een gevoel dat ze het liefst iedere keer ervaren als ze Visa gebruiken.”