Sinds kort is het via een pilot mogelijk om bij winkeliers te betalen met Tikkie, zowel binnen als buiten de winkel zelf. Klanten hoeven niet meer langs een kassa en kunnen zelf afrekenen met de app. De pilot gaat van start bij het Amsterdamse Munch Fit Food To Go.
De afgelopen jaren hebben er binnen de financiële sector veel innovaties plaatsgevonden die het verrichten van betalingen moeten vereenvoudigen. Een van de meer populaire diensten op dit gebied is het vorig jaar door ABN AMRO geïntroduceerde Tikkie, waarmee klanten via WhatsApp eenvoudig geld kunnen overmaken naar iemand, zonder dat ze daarvoor diens rekeningnummer moeten kennen. De app wordt inmiddels gebruikt door ruim 1,4 miljoen Nederlanders, en sinds de lancering zijn de mogelijkheden enkele malen uitgebreid. Zo gebruikt de Rijksuniversiteit Tikkie om te voorkomen dat studenten een betalingsachterstand oplopen en is het sinds het najaar ook mogelijk ermee te betalen in de parkeer-app Yellowbrick.
Daar komt nu weer een nieuwe mogelijkheid bij. Munch Fit Food To Go, een organische deli aan de Amsterdamse Beethovenstraat, heeft samen met ABN AMRO een Grab & Go-schap gecreëerd waardoor klanten versgeperste sapjes, wraps en maaltijden zelf met Tikkie kunnen afrekenen waar en wanneer zij dit willen. Het werkt als volgt: de klant scant met z’n telefoon (bij Android via de QR-app en bij iOS direct via de camera) de QR-code op het product. Dit zorgt ervoor dat de iDEAL-betaalpagina in de vertrouwde Tikkie-omgeving wordt geopend. Na de betaling ontvangt de klant het inmiddels bij velen bekende Tikke-GIFje als bedankje.
Lesley Flohil van ABN AMRO legt uit dat de pilot niet alleen een test is van de techniek en de bereidheid van klanten hier gebruik van te maken. Het is ook de vraag hoe ‘braaf’ consumenten zich zullen opstellen: “Bij deze pilot kijken we naar afrekenen met QR-codes in een winkel, waarbij het – doordat betaling buiten de winkel ook mogelijk is – ook draait om de betaalmoraliteit van de Nederlander.” Zijn verwachtingen zijn in ieder geval positief: “Uit onderzoek blijkt dat klanten een beter moraal hebben als je ze vertrouwen geeft. Uit deze pilot gaat blijken waar en hoe de klant zijn betaling doet”.
Ook op de Winterparade, die eind deze maand zal plaatsvinden in de Amsterdamse RAI, is het mogelijk te bestellen en betalen met Tikkie. Na een succesvolle eerdere pilot tijdens het Amsterdamse Terrassen Festival, zal bezoekers van de Winterparade de mogelijkheid worden geboden om “gewoon vanaf hun tafel” bestellingen te plaatsen en af te rekenen. Hiervoor wordt elke tafel voorzien van een QR-code en wordt ook de menukaart weergegeven met QR-codes. De klant scant zijn tafel en bestelling en dit wordt via WhatsApp automatisch verzonden naar de bar. De gast krijgt dan een Tikkie terug en de bestelling wordt gebracht zodra er is betaald. ABN AMRO geeft aan dat Tikkie hiermee een oplossing biedt voor de lange rijen op festivals die veel bezoekers een doorn in het oog zijn: “Zowel de consument als ondernemer heeft baat bij deze makkelijke optie om te bestellen en af te rekenen”.