RUG zet Tikkie app in tegen betalingsachterstand studenten
Een deel van de studenten kiest ervoor om hun collegegeld te betalen via periodieke incasso. Als het collegegeld niet geïnd kan worden, lopen studenten het risico uitgesloten te worden van deelname aan colleges. De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) wil dit probleem aanpakken door hen een Tikkie te sturen.
Met de app, die medio 2016 door ABN AMRO werd geïntroduceerd, kan via WhatsApp of SMS eenvoudig een voorgeschoten bedrag teruggevraagd worden. Op die manier wil de bank het eenvoudiger maken voor gebruikers om rekeningen te splitten en achteraf het geld terug te krijgen.
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft besloten om Tikkie in te zetten om studenten die hun collegegeld betalen via periodieke incasso naar achterstallige betalingen te vragen. De RUG verwacht dat een bericht op de smartphone sneller gelezen wordt dan een e-mail, laat staan een papieren brief. De universiteit verwacht dat de eenvoud van de betalingsverzoek-app ervoor zorgt dat studenten eerder handelen, wat het risico van uitsluiting van deelname aan colleges bij achterstallige betaling verkleint voor de studenten.
Chief Digital Officer van ABN AMRO, Frank Verkerk legt uit: “Tikkie is ontwikkeld als oplossing voor het terugvragen onder vrienden van voorgeschoten bedragen. Maar Tikkie is ook nuttig voor bijvoorbeeld onderwijsinstellingen. Die kunnen het betalen van collegegeld door hun studenten via een Tikkie weer wat eenvoudiger maken. En daar profiteren de instellingen en de student allebei van.”