Tijdens de Week van het geld zullen duizenden enthousiaste bankmedewerkers weer financiële gastlessen verzorgen op basisscholen in heel Nederland. Inmiddels hebben alweer ruim 3000 professionals zich aangemeld om kinderen spelenderwijs voor te lichten over hoe ze verstandig met geld kunnen omgaan.
Bank voor de klas is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), waarin Nederlandse banken samenwerken om kinderen financieel bewust te maken. “Want financieel bewustzijn op jonge leeftijd, is de basis van financiële zelfredzaamheid later”, aldus de organisatie. Aangezien financiële educatie geen vaste plek heeft in het basisonderwijs, krijgen leerlingen de stof alleen voorgeschoteld bij andere vakken, zoals rekenen. “Maar hoe ‘kweek’ je financieel bewustzijn? Daarvoor is Bank voor de klas gemaakt: een programma voor financiële educatie.”
In het kader van het programma geven duizenden bankmedewerkers tijdens de Week van het geld – die plaatsvindt van 12 tot en met 16 maart – vrijwillig gastlessen op basisscholen door heel Nederland. Hierbij maken zij gebruik van de zogenaamde ‘Cash Quiz’, een “spannend spel over (leren) omgaan met geld”. Dit jaar maakt de ‘Spaarchallenge’ onderdeel uit van de quiz, die de leerkracht samen met de klas kan doen om zo samen te sparen voor een vastgesteld spaardoel.
Het initiatief voor Bank voor de klas is ontstaan om in te spelen op het ontbreken van expliciete financiële educatie in het basisonderwijs. Hierbij geeft de organisatie aan dat de lessen worden gegeven op een moment waarop de leerlingen almaar grotere financiële verantwoordelijkheid krijgen en bewustwording daarom steeds noodzakelijker is. Terwijl de aandacht voor het omgaan met geld op de basisschool veelal beperkt is, krijgen de leerlingen vaak wel op andere manieren met het thema te maken: “Het is mogelijk dat leerlingen die zich al vaker met geldzaken bezighouden meer open staan voor de gastles, omdat het onderwerp hen interesseert”, aldus de organisatie.
Zakgeld en bewustzijn
In dit verband werd hen in een recent onderzoek van de NVB gevraagd op welke manier zij in hun dagelijks leven al met financiële zaken in aanraking komen. Krijgen ze bijvoorbeeld zakgeld van hun ouders, of verdienen ze een extraatje door af en toe klusjes uit te voeren? Uit de resultaten komt naar voren dat het ontvangen van een zakcentje voor kinderen het belangrijkste middel is om te leren omgaan met geld: “Kinderen geven aan dat ze hiermee leren om geduld te hebben en te sparen voor iets groters.”
Hierbij blijkt een concreet doel voor het opgespaarde bedrag van groot belang te zijn: “Bijna 90% heeft een spaardoel, variërend van een boek of telefoonhoesje tot een brommer of een paard. Computergames en een telefoon of tablet worden het vaakst genoemd als spaardoel en bijna de helft van de kinderen zeggen te sparen voor later.” Helaas wordt in het onderzoek ook duidelijk dat veel ouders het effect van leren met zakgeld weer tenietdoen: “Twee derde van de kinderen geeft aan: ‘Als ik iets echt graag wil, krijg ik het meestal toch wel van mijn ouders en hoef ik mijn zakgeld niet te gebruiken.’”
Verder blijkt sociale druk bij een ruime meerderheid van de kinderen een belangrijke rol te spelen bij hun uitgavenpatroon. Ze zijn zich ervan bewust dat trends en spullen die vrienden hebben, kunnen zorgen voor druk om zelf meer geld uit te geven. Zo is 81% van de hen het er deels of helemaal mee eens dat ze eigenlijk meer zakgeld willen om “dingen te kopen die ‘in’ zijn”. Daarnaast laat 77% van de ondervraagden weten soms heel graag iets te willen hebben dat vrienden hebben, maar waar ze het geld niet voor hebben.
Partners
Dergelijke bevindingen laten zien dat de omgang met financiën ook voor (jonge) kinderen al een relevant thema vormt. Bank voor de klas helpt ze op een gezonde manier hun geld te sparen en uit te geven. Aan het initiatief zijn zestien partners verbonden. Het betreft – naast de NVB – ABN AMRO, Achmea, ASR, BNG Bank, Credit Europe Bank, Deutsche Bank, ING, LeasePlan Bank, Nationale-Nederlanden, NIBC, NWB Bank, de Rabobank, Triodos Bank, Van Lanschot en de Volksbank.
Bank voor de klas werd in 2010 voor het eerst georganiseerd en is uitgeroeid tot en terugkerend evenement, waarbij vorig jaar meer dan 4.000 gastlessen werden verzorgd aan in totaal meer dan 120.000 scholieren. Het is trouwens niet het enige initiatief vanuit de financiële sector gericht op voorlichting voor kinderen: afgelopen jaar lanceerden de Nederlandse fintech-bedrijven Otly! en bunq gezamenlijk een mobiel bankieren-oplossing, die speciaal is gericht op de financiële bewustwording van kinderen.