In het Haagse ABN AMRO kantoor aan de Koningskade kunnen bezoekers hun koffie voortaan in gebarentaal bestellen. ABN AMRO werkt daar sinds afgelopen week namelijk met dove barista’s, een project om mensen met een zintuiglijke handicap aan de slag te helpen. Het streven is om in meer Nederlandse filialen gebarista's aan te nemen.
Het is vermoedelijk een nieuw woord in de Nederlandse taal, gebarista’s. Het is ook een tamelijk nieuw verschijnsel in de praktijk, dove barista’s die op deze manier in een normale werkomgeving worden opgenomen. ABN AMRO ziet het project met de gebarista’s als een waardevolle bijdrage aan het bieden van perspectief aan mensen met een arbeidshandicap. In het circulaire ABN AMRO paviljoen Circl waren ze al te vinden, het Haagse kantoor is volgens de bank een voorbode van de uitrol naar andere grote kantoren.
Consumenten die een cappuccino of een latte macchiato willen bestellen hoeven niet eerst hun smartphone erbij te halen om op te zoeken hoe je zo’n ding nou eigen bestelt in gebarentaal. Daar heeft ABN AMRO gelukkig al aan gedacht. Boven de bar hangt een bord met alle beschikbare koffie’s uitgebeeld, die ze als voorbeeld kunnen gebruiken.
Aangenaam verrast
Volgens ABN AMRO reageren bezoekers erg positief op het initiatief. Kees Olivier, directeur voor het Haagse kantoor aan de Koningskade: "Klanten zijn aangenaam verrast en veel van onze medewerkers kwamen al snel nieuwsgierig kijken. Het is even wennen, maar het bestellen gaat iedereen goed af. En minstens zo belangrijk als de manier van bestellen: de bediening is uitmuntend en de koffie is heerlijk. Iedereen loopt weg met een glimlach."