Nederlanders kunnen substantieel geld besparen bij pinnen buiten eurozone

13 augustus 2018 Banken.nl 3 min. leestijd

Nederlanders die geld pinnen buiten de eurozone maken in 21% van de gevallen gebruik van een omrekenservice (with conversion). Dat betekent dat een lokale partij de valuta omrekent naar de eigen valuta, waarvoor een commissie berekend wordt. Die commissie komt bovenop de standaard transactiekosten voor pinnen in het buitenland die banken hanteren. De commissie kan oplopen tot maar liefst 12%.

Wie op vakantie of op zakenreis buiten de eurozone wel eens gepind heeft, heeft op het computerscherm ongetwijfeld ooit de opties ‘with conversion’ en ‘without conversion’ zien staan. Dat betekent simpelweg dat de wisselkoers berekend wordt door respectievelijk een (commerciële) partij ter plaatse of door de eigen bank. Volgens een analyse van Knab kiest 21% van de Nederlanders voor de optie ‘with conversion’ en daarmee kunnen ze zichzelf lelijk in de vingers snijden zonder dat ze het eigenlijk zelf weten.

Commissie bovenop transactiekosten

Knab stuurt sinds dit jaar een notificatie naar mensen die zich buiten de eurozone begeven met een waarschuwing voor onnodig hoge pinkosten. Wie de wisselkoers namelijk laat berekenen door een lokale partij betaalt daarvoor commissie, bovenop de transactiekosten die sowieso van toepassing zijn voor pinnen in het buitenland. Vaak hebben mensen dat niet door. Het vaakst gebeurt dit in de landen Turkije (48% van de transacties), gevolgd door Polen (47%) en Tsjechië (45%).

Casper Zwart is woordvoerder van Knab en legt uit dat mensen vaak kiezen zonder erbij na te denken. “Iedereen die buiten de eurozone is geweest heeft die optie weleens voorbij zien komen tijdens het pinnen: wil je geld opnemen ‘with or without conversion’? Vaak hebben we stiekem geen idee wat dat precies inhoudt en kiezen we willekeurig. Terwijl de ene optie tot wel 12% duurder kan zijn dan de andere. Voor elke € 1.000 die je op vakantie met je betaalpas pint kun je dus tot wel € 120 onnodige kosten betalen.”

Misleiding

Knab kan evenwel niet met zekerheid aangeven waarom consumenten dit in Turkije (48%) veel vaker doen dan in bijvoorbeeld Bulgarije (3%) of Rusland (1%). Volgens de bank kunnen banken en andere partijen verschillende trucs uithalen om mensen voor de optie ‘with conversion te laten kiezen’. Knab spreekt zelf van misleiding door reclameboodschappen met ‘0% commission’ of zelfs überhaupt het niet bieden van de keuze ‘without conversion’. Wellicht hebben de aanbieders van omrekenservices ook ingenieuze subliminale boodschappen in de systemen gebouwd die consumenten in een bepaalde richting duwen.

Het onderzoek baseert zich op data van 83.793 pintransacties sinds 2013. In totaal wordt de optie ‘with conversion’ of ‘without conversion’ aangeboden in 40 landen. Dit is niet alleen het geval bij pinnen ‘uit de muur’, het gebeurt ook in toenemende mate in winkels en horecagelegenheden.