Rabobank boekt 12% meer winst in eerste halfjaar 2018

17 augustus 2018 Banken.nl 3 min. leestijd

Rabobank heeft een goede eerste helft van het jaar achter de rug. De bank schrijft een nettowinst van ~ €1,7 miljard, wat een stijging van 12% betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Rabobank profiteert net als andere banken van het gunstig economisch tij. De inkomsten blijven op peil, terwijl de totale kosten dalen. Over vrijwel de gehele linie boekt Rabobank positieve cijfers. De bank zette enkele jaren terug een nieuwe koers in, het zogeheten Strategisch Kader 2016-2020. Volgens topman Wiebe Draijer is de bank goed onderweg met het uitvoeren van die strategie voor een toekomstbestendige bank. Gisteren presenteerde Rabobank haar halfjaarcijfers. Een aantal belangrijke cijfers op een rijtje.

  • De nettowinst in H1 2018 bedraagt €1.698 miljoen. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • Het rendement op geïnvesteerd vermorgen (ROIC) in H1 2018 bedraagt 8,8%. Dat is een vol procentpunt meer dan in H1 2017. De aanvankelijke doelstelling voor dit jaar was 8,0%.
  • Rabobank boekt meer inkomsten en telt minder uitgaven. De cost/income ratio verbetert van 67,6% (H1 2017) tot 64,6% (H1 2018).
  • Rabobank verbetert haar kapitaalpositie. De CET-1 ratio neemt toe van 14,7% (H1 2017) tot 15,8% (H1 2018).
  • De verliezen op kredieten zijn laag. Rabobank kan daardoor €37 miljoen uit de pot voor onvoorziene kosten bij de winst optellen.

Wiebe Draijer toont zich een tevreden topman: “We zijn goed onderweg met het uitvoeren van ons Strategisch Kader 2016-2020. Op veel terreinen hebben we onze doelstellingen gehaald. In lijn met onze ambities hebben we de klantbediening en de financiële prestaties verbeterd. We zijn voortvarend op weg om invulling te geven aan onze missie ‘Growing a better world together’. Dit willen we de komende jaren verder uitbreiden in een snel veranderende omgeving. Onze medewerkers maken hierin het verschil. Zij zorgen voor de transitie van de bank en verdienen grote waardering voor hun inzet, vooral gezien de grote veranderingen, die zij ook dit jaar weer meemaken in de organisatie van Rabobank.”

Digitalisering

Draijer heeft ook oog voor de vruchten van digitalisering. Hij benoemt daarbij onder andere het succes van de mobiel bankieren app van Rabobank en de IBAN-Naam Check: “In Nederland bankieren 59% van onze particuliere klanten en 81% van onze zakelijke klanten inmiddels via onze digitale kanalen. De Rabo Bankierenapp, waarop iedere maand bijna 100 miljoen keer wordt ingelogd, wordt hoog gewaardeerd en bevat sinds kort de mogelijkheid om betalingen voor derde partijen te initiëren passend in de PSD2 wetgeving. Rabobanks IBAN-NaamCheck leidt tot een sterke daling van het aantal overboekingen naar verkeerde rekeningen. Deze door Rabobank ontwikkelde service is inmiddels ook beschikbaar voor rekeninghouders van andere grootbanken.”