Artificial Intelligence: van hype naar de praktijk

14 februari 2019 Banken.nl 1 min. leestijd

In strategische vergezichten speelt kunstmatige intelligentie vaak een prominente rol. Niet zelden wordt een soort Matrix-achtige wereld geschetst waarin mensen nog slechts wat ondersteunende taken hebben. Maar hoe zit het met kunstmatige intelligentie in het heden, welke voorbeelden zijn al praktijk en wat zit er op korte termijn aan te komen? Kennis- en netwerkorganisatie IIR laat diverse experts uit het werkveld aan het woord in een whitepaper getiteld ‘Artificial Intelligence: van hype naar de praktijk’.

Een chatbot is wellicht het meest sprekende actuele voorbeeld van kunstmatige intelligentie. Maar een ieder die weleens gechat heeft met zo’n virtuele assistent merkt al snel dat het geen echt mens is. Voor relatief simpele vragen werkt het wel, maar het ultieme doel van de menselijke psyche doorgronden en daarnaar handelen ligt nog wat verder in de toekomst. Een ander actueel en nog niet heel complex voorbeeld is het detecteren van opvallende wijzigingen in iemands bankrekening, wat zou kunnen duiden op financiële problemen van een klant. En dus het sein om in een vroeg stadium hulp aan te bieden.

Waar staat kunstmatige intelligentie nu werkelijk? Hoe waarschijnlijk is het dat robots mensen volledig gaan vervangen en op welke termijn is dat dan? In een whitepaper van onderzoeksinstituut IIR komen diverse kunstmatige intelligentie-experts aan het woord: Bart van der Mark, Hoofd Financial Services BTN bij Atos, Peter Strikwerda, Hoofd Innovatie en Strategic Sourcing bij APG Vermogensbeheer en Duncan de Vries, Hoofd Innovation Lab van NIBC.

De whitepaper is te downloaden op de website van IIR.