Smartphones kunnen 607 miljoen mensen zonder bankrekening toegang geven tot betrouwbare financiële dienstverlening en zodoende meegaan in de vaart der volkeren. Dat stelt betalings- en technologiebedrij Mastercard in een rapport getiteld ‘Unravelling the web’, dat gepresenteerd is op de Financial Inclusion Summit in Oslo. Ook kan het bijdragen aan het terugdringen van de kloof tussen mannen en vrouwen.
Mobiele technologie heeft een groot deel van de Westerse wereld al definitief veranderd. Wie tegenwoordig geen smartphone wordt al snel als ouderwets dan wel excentriek beschouwd. De smartphone heeft ook bankieren voorgoed veranderd. Bijna niemand gebruikt nog papieren overschrijfmiddelen en het aantal bankfilialen neemt als gevolg af. Smartphones hebben ook de potentie om grote groepen mensen in minder ontwikkelde landen toegang te geven tot betrouwbare financiële dienstverlening.
Financiële inclusie is waardevol om meerdere redenen. Het kan mondiaal zorgen voor meer nivellering en mensen zijn minder overgeleverd aan malafide geldverstrekkers. Ze genieten als gevolg geen wettelijke bescherming, lopen risico’s en betalen wellicht teveel voor een minderwaardig product. Van de wereldwijde bevolking die niet is aangesloten bij een bank komt 60% uit 15 verschillende landen. Zij hebben gezamenlijk $4.200 miljard spaargeld uitstaan bij informele partijen. Mastercard berekende dat er binnen die groep 607 miljoen mensen zijn mét een smartphone, maar zónder bankrekening. In 14 van de 15 landen overtreft het aantal mensen met smartphone het aantal mensen zonder bankrekening ruimschoots.
Bovenstaande ‘Tactical Reach Index’ berekent het potentieel aantal mensen zonder bankrekening, dat via de smartphone echter wel gebruik zou kunnen maken van financiële diensten. India is de enige uitzondering, daar zijn minder mensen met een smartphone dan met een bankrekening. Omdat in India nogal veel mensen wonen behoort het land toch tot de 15 gestelde landen.
Beter opgewassen tegen informele sector
“Het simpelweg toegang bieden tot financiële diensten is niet voldoende. Om écht impact te maken, moeten mensen ook actieve gebruikers van financiële diensten worden”, aldus Ann Cairns, Vice Chairman van Mastercard
“De strijd om meer mensen toegang te geven tot betrouwbare financiële dienstverlening gaat niet over het ontwikkelen van volledig nieuw betaalgedrag of het aanboren van compleet nieuwe markten”, stelt Mastercard in het rapport. “Ook gaat het niet om het gemakkelijk toegang geven tot financiële dienstverlening. Het gaat erom dat betrouwbare en gereguleerde spelers beter zijn opgewassen tegen concurrentie uit de informele sector.”
Kloof tussen man en vrouw
Mobiele financiële dienstverlening heeft nog een belangrijk effect, namelijk verkleining van de kloof tussen man en vrouw. De gemiddelde kloof in ontwikkelingslanden tussen mannen met een bankrekening en vrouwen met een bankrekening is 8%. Voor het complete beeld, 67% van de mannen heeft een bankrekening, 58% van de vrouwen. In veel landen loopt die kloof echter ruimschoots in de dubbele cijfers, bijvoorbeeld in Pakistan en Bangladesh. Mastercard stelt dat vrouwen vaker van informele financiële diensten gebruik maken en zodoende extra risico lopen.