Grootbank ING en de TU Delft hebben zijn een samenwerking overeengekomen voor verdere ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in de financiële sector. Beide organisaties werken al enige tijd samen, maar gaan een stapje verder. Het partnership heeft vooral betrekking op het vergroten van de effectiviteit van data- en software-analyse.
Als gevestigde naam en als internationaal opererende bank heeft ING een schat aan kennis in huis. Toch zorgen digitale ontwikkelingen steeds voor nieuwe uitdagingen en een bijbehorende vraag naar nieuwe soorten kennis. De TU Delft heeft bij uitstek veel bèta-kennis in huis, onder meer op het gebied van kunstmatige intelligentie en software-ontwikkeling. Gezamenlijk zetten de twee instellingen het AI for FinTech Lab (AFL) op, waarvan de werkvloeren verdeeld worden over twee locaties: de ING Campus en de universiteitscampus in Delft.
Bijdragen aan data-analyse
Onderzoekers en studenten van de TU richten zich op de ontwikkeling van software voor de financiële sector, met een belangrijke nadruk op autonome systemen voor de analyse van data. De stortvloed aan data waarover financiële instellingen tegenwoordig beschikken biedt ongekende mogelijkheden, maar analyse van die informatiestromen is iets waar met mensenhanden amper tegenop te werken is. Dan gaat het nog niet eens over de kwaliteit van de analyse. Kunstmatige intelligentie kan hierin een grote bijdrage leveren, zowel kwantitatief als kwalitatief.
“Het AI for FinTech Lab is voor de TU Delft een logische volgende stap in onze samenwerking met ING”, zegt Arie van Deursen, hoogleraar Software Engineering aan de TU Delft en wetenschappelijk directeur van het AI for FinTech Lab. “Het biedt ons de kans om nieuwe theorieën, methoden en tools op het gebied van kunstmatige intelligentie te ontwikkelen, en om nieuw talent aan ons te binden. Wij verwachten dat de samenwerking binnen het AFL niet alleen zal leiden tot baanbrekende theorieën, maar ook tot gevalideerde oplossingen die breed verspreid kunnen worden.”
Grote kansen
Eerder dit jaar kondigde ING aan te werken aan een eigen analytics-academie, waar medewerkers zich kunnen bekwamen in de omgang met data. Deze samenwerking gaat nog een stapje verder. “Het gebruik van klantdata biedt grote kansen om betere diensten te ontwikkelen maar moet tegelijk zorgvuldig worden vormgegeven”, aldus Görkem Köseoğlu, Chief Analytics Officer bij ING. “Voor klanten zijn hun data van groot belang en ING hecht veel waarde eraan dat klanten ons vertrouwen. De samenwerking met de TU Delft is daarom van groot belang om beide doelen te realiseren.”