Papierloze toekomst ver verwijderd voor financiële sector
Papierinkopers bij banken hoeven voorlopig nog niet bang te zijn voor een tekort aan werk. Ondanks jaren van digitale transformatie blijft de financiële sector stevig leunen op papier in zijn bedrijfsprocessen. Zelfs in de huidige, sterk gedigitaliseerde wereld lijkt een volledig papierloze toekomst nog ver buiten bereik.
Dat blijkt uit het nieuwe Market Momentum Index-onderzoek, uitgevoerd door Deep Analysis in samenwerking met AIIM en ondersteund door SER Group.
Het onderzoek toont aan dat 61% van alle IDP-processen nog papieren documenten verwerkt. Bijna de helft (48%) van de organisaties verwacht zelfs dat hun papiergebruik het komende jaar zal toenemen.
Het onderzoek onder 600 bedrijven in de VS en Europa laat verder zien dat de financiële sector weliswaar tot de minst papierafhankelijke behoort, maar toch op de derde plaats staat in verwachte groei van papierverwerking. 51% voorziet een stijging, tegenover 34% die een afname verwacht. Een paradox: de digitale volwassenheid is hoog, maar regels en tradities houden papieren workflows in stand.
In financiële IDP-processen (Intelligent Document Processing) komen gescande papieren documenten (61%), native digitale documenten (73%), faxen (37%), digitale formulieren en bijlagen (79%) en foto’s (42%) het meest voor.
“Deze cijfers laten zien dat papier nog altijd een rol speelt in kernprocessen, zelfs bij sectoren die vooroplopen in digitalisering”, legt Klippa-CEO Yeelen Knegtering uit. “Voor financiële instellingen vormen de kosten, foutgevoeligheid en compliancerisico’s van papier een sterke aanleiding om verder te automatiseren. Maar naast technologie moet ook de organisatorische en culturele kant worden aangepakt.”
Hoewel overheden en kredietcoöperaties het meest papierafhankelijk zijn, kent ook de financiële sector eigen uitdagingen. Denk aan de afhankelijkheid van fysiek ondertekende contracten, wettelijke archiveringsplichten en klantdocumentatie die nog via post of fax wordt aangeleverd.
Klippa pleit daarom voor een end-to-end strategie voor workflow-automatisering, waarin geavanceerde IDP-technologie, sterk informatiebeheer en procesanalyse samen zorgen voor een structurele reductie van papiergebruik.
“AI in de financiële sector draait om betrouwbaarheid, compliance en nauwkeurigheid”, vervolgt Knegtering. “Het effectief beheren van ongestructureerde data, zowel fysiek als digitaal, is nu cruciaal. Organisaties die dit onder de knie krijgen, zullen vooroplopen in de markt dankzij een verbeterde productiviteit en klantbeleving.”
