ABN AMRO investeert via zijn Digital Impact Fund in het Amerikaanse bedrijf Trifacta. Trifacta is naar eigen zeggen marktleider in het opschonen van data. Wat Trifacta in essentie doet is het welbekende kaf van het evenzo bekende koren scheiden, zodat alleen waardevolle data overblijft voor analyse. Het is onbekend welk bedrag de bank exact in Trifacta investeert.
Data is het nieuwe goud wordt weleens gezegd. Met behulp van data kunnen bedrijven allerlei waardevolle dingen doen. Van het optimaliseren van interne processen tot het verbeteren van gebruikerservaringen voor consumenten en het benutten van commerciële kansen. Of bedrijven ook daadwerkelijk wat nuttigs kunnen doen met die data hangt af van de kundigheid van medewerkers en van beschikbare systemen ter ondersteuning. Met betrekking tot het tweede investeert ABN AMRO daarom in het Amerikaanse data- en techbedrijf Trifacta, specialist in het opschonen van data.
Om data goed te kunnen analyseren moet deze idealiter ontdaan zijn van alle waardeloze stukjes informatie. Het doel van elke organisatie is - of zou moeten zijn - om uitsluitend waardevolle data over te houden alvorens die te gaan analyseren. Pas dan heeft het nut om er kunstmatige intelligentie op los te laten, zoals zelflerende systemen. Trifacta verzorgt deze ‘Vorentscheidung’ via een cloud-oplossing voor bedrijven die data uit meerdere bronnen verwerken. Zodoende stelt het die bedrijven in staat belangrijke zakelijke beslissingen sneller en meer gefundeerd te kunnen nemen.
Versterking positie
De investering komt vanuit het Digital Impact Fund, een fonds dat ABN AMRO specifiek heeft opgericht om te investeren in innovatie financiële technologie. In 2015 begonnen met een omvang van €10 miljoenen werd dit fonds vorig jaar stevig opgeschaald naar €50 miljoen.
“De oplossingen van Trifacta bieden grote kansen voor bedrijven in tal van sectoren waar datagedreven werken de toekomst is. Niet voor niets geven marktanalisten van Forrester en Gartner het bedrijf een topnotering in hun sector”, legt Hugo Bongers uit, directeur van het Digital Impact Fund. “Met deze investering voegt ABN AMRO DIF opnieuw een prominent data & tech bedrijf toe aan de portefeuille en versterken we onze positie binnen het ecosysteem van wereldwijd toonaangevende investeerders in de tech-sector.”