ASN Bank heeft bekendgemaakt wie de winnaars zijn van de Wereldprijs 2019, een aanmoedigingsprijs voor ondernemers met duurzame dan wel circulaire ideeën. De hoofdprijs ging naar het bedrijf Ptthee, uitgesproken zoals het voormalige staatspostbedrijf. Naast Ptthee werden nog prijzen uitgedeeld voor de tweede en derde plaats en een afzonderlijke publieksprijs.
De inschrijving voor deelname aan de ASN Bank Wereldprijs 2019 was geopend sinds eind augustus. Ondernemers met bijzondere duurzame bedrijfsideeën werden door ASN Bank, onderdeel van de Volksbank, aangemoedigd zich aan te melden om zodoende kans te maken op prijzen die hun bedrijf een flinke duw in de rug kunnen geven. Zes startende ondernemingen haalden de finale en dit werden de winnaars.
Ptthee
Op de eerste plaats is geëindigd Ptthee. Een naam waarvan je je op het eerste oog afvraagt hoe je het toch in vredesnaam uitspreekt. Gewoon zoals PTT dus. Ptthee zaait bloemen en kruiden in op stroken landbouwgrond die boeren niet gebruiken, bijvoorbeeld aan de randen van akkers. De opbrengst is tweeledig, want in de eerste plaats zorgt het voor kruidenmengsels voor thee en in de tweede plaats bevordert het volgens de bedenkers de biodiversiteit. Dit onder meer doordat de bloemen en kruiden insecten aantrekken.
Een leuke vondst is dat de thee per post naar de klanten wordt gestuurd, wat als verwijzing kan worden gezien naar de PTT van vroeger. De jury looft de missie van het bedrijf en de oplossing voor een actueel probleem. Met de hoofdprijs van €25.000 willen de oprichters een eigen theefabriekje opzetten.
Twenty
Niet op de twintigste plaats maar wel op de tweede plaats is Twenty geëindigd. Zij hebben in water oplosbare shampoocapsules ontwikkeld. Nadat de capsule is opgelost blijft een vloeibare shampoo over. Het resultaat is minder plastic verpakkingen en minder vervoer. De jury waardeert de besparing op CO2-uitstoot die deze vondst meebrengt en stelt: “Dit product heeft de potentie om de industrie op z'n kop te zetten. Het is zo logisch, dat het niet anders kan dan dat het vanzelfsprekend wordt.” Twenty ontvangt €15.000 om het bedrijf verder te ontwikkelen.
CaffeInk
De derde plaats en €10.000 ten slotte gaan naar de onderneming CaffeInk. In tegenstelling tot ieder ander houdt CaffeInk wel van koffiedik kijken. Men gebruikt het restproduct van koffiezetten namelijk om milieuvriendelijke inkt en plantaardige olie te vervaardigen. Zo biedt het bedrijf een circulaire oplossing voor een goedje waarvan dagelijks tonnen in de vuilnisbak belandt. “Jullie blinken uit in innovatiekracht, je verbindt verschillende markten met elkaar en daardoor is de algehele impact op de samenleving groot”, aldus de jury.
De publieksprijs ging naar een bedrijf dat al op het podium mocht komen, namelijk Ptthee. Het levert de onderneming nogmaals €5.000. In totaal stemde 33% van alle stemgerechtigden op Ptthee. “Het was dit jaar moeilijker dan ooit om de winnaar te bepalen uit zulke sterke en diverse ondernemingen", aldus juryvoorzitter Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely. Een eervolle vermelding ging nog uit naar de drie bedrijven die het ereschavot uiteindelijk net niet hebben gehaald. Dat zijn Circular Coffee Collective, UnPlastic en WijkEnergieWerkt.