Hypotheekaanbieder Florius – onderdeel van ABN AMRO – is voor het eerst aanwezig op de Dutch Design Week in Eindhoven. Tijdens dit jaarlijkse evenement wil Florius onderzoeken in welke mate 65-plussers al nadenken over hun woonsituatie in de toekomst en meteen concepten laten zien van woningen die het mogelijk maken om oud in te worden.
Kort na elkaar doemen ineens twee initiatieven op die zich richten op oudere huiseigenaren. Vorige week lanceerden Rabobank en Interpolis de 50Plus WoonTest, waarmee ouderen kunnen aftasten wat zij aan hun huis zouden moeten (laten) vertimmeren om het voor henzelf toekomstbestendig te maken. Hypotheekverstrekker Florius richt zich deze week tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven op hetzelfde onderwerp.
Eerst even over de Dutch Design Week (DDW), dat in 2002 het levenslicht zag. Tijdens de DDW staat altijd een resem aan voorwerpen in de belangstelling waarbij het ontwerp van de toekomst de onderscheidende factor is. Dat kan variëren van auto’s en communicatiemiddelen tot meubilair en dus woningen, want ook de manier waarop mensen leven en willen leven verandert. Zoals zoveel evenementen maakt de DDW dit jaar ook noodgedwongen de vlucht naar online.
De focus op het ontwerp van de toekomst sluit volgens Florius-directeur Karin Polman goed aan bij de ambitie om voorop te blijven en te innoveren. “Op de site van de Dutch Design Week richten we een 3D-kamer in, waar bezoekers kunnen ervaren hoe hun toekomstige woning eruit zou kunnen zien. Ook gaan we met bezoekers in gesprek over hun wensen voor de toekomst met betrekking tot wonen. Met de ervaringen die we gedurende de week opdoen, hopen we een volgende stap te kunnen zetten in de propositieontwikkeling voor senioren.”