In totaal sluiten 23 nieuwe partners zich aan bij het initiatief ‘Priceless Planet Coalition’, dat Mastercard begin dit jaar startte. Daaronder een groot aantal banken, maar ook partijen van buiten de financiële sector. De coalitie brengt inspanningen voor duurzaam ondernemen samen op één platform en doet investeringen die een positieve bijdrage leveren aan klimaat en milieu, waaronder het voornemen om miljoenen bomen te planten. Bunq blijft de enige Nederlandse partner van het initiatief.
Met de ‘Priceless Planet Coalition’ wil Mastercard een substantiële bijdrage leveren aan de aanpak van klimaatverandering. Hoe groot en invloedrijk Mastercard ook mag zijn, het is een illusie om te denken dat Mastercard in zijn eentje de doorslag kan geven. Daarom heeft de Amerikaanse onderneming deze samenwerking opgestart, een coalitie die bestaat uit internationale bedrijven. Sinds deze week hebben 23 nieuwe partners zich aangesloten, waaronder grote namen als Barclays en HSBC.
“Mastercard streeft naar een inclusieve en duurzame digitale economie, waar plek is voor mensen, gemeenschappen en de planeet. Via de Priceless Planet Coalition gebruiken we ons wereldwijde partnernetwerk om samen in actie te komen tegen klimaatverandering”, aldus Jorn Lambert, Chief Digital Officer bij Mastercard.
Het platform had al een groot bereik, maar met 23 nieuwe partners wordt dat nog veel groter. Ze hebben bovendien elk hun eigen omgeving en klantenbestand dat zij kunnen verduurzamen. Dat kan gaan om het verduurzamen van werkplekken, het aanmoedigen van het gebruik van openbaar vervoer of het planten van bomen als consumenten via hun kanalen geld uitgeven. De Nederlandse online bank Bunq is daar een voorbeeld van. Bunq heeft inmiddels meer dan een miljoen bomen laten planten en bevorderde de aanplant recent door jongeren er actief bij te betrekken.
Veel van het succes hangt af van de bereidwilligheid en het bewustzijn van consumenten om hun gedrag te veranderen. Het verschaffen van inzicht is één van de middelen die dit bewustzijn kan vergroten. De Zweedse fintech-onderneming Doconomy – één van de nieuwe partners van het platform – geeft gebruikers een overzicht van hun ecologische voetafdruk. Op basis van die voetafdruk kunnen mensen hun (koop)gedrag gaan aanpassen.
Het is nog veel te vroeg om de vlag al te hijsen, want klimaatverandering bijsturen is niet iets wat in een paar jaar lukt. Maar ergens moet de kiem liggen voor gedragsverandering en wat dat betreft ziet Mastercard positieve ontwikkelingen. “Duurzaamheid is verankerd in het DNA van ons bedrijf en onze digitale productstrategie, we zijn dan ook verheugd dat steeds meer consumenten hun gedrag veranderen en bewuste bestedingskeuzes maken voor de planeet.”