Campagne rond risico’s aflossingsvrije hypotheken sorteert effect

09 november 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

Met de campagne ‘Word ook aflossingsblij’ begonnen de Nederlandse banken zo’n twee jaar geleden met het wijzen op de risico’s van aflossingsvrije hypotheken. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) meldt dat het aandeel consumenten dat een hoog risico loopt is teruggelopen, terwijl het aandeel consumenten dat een laag risico loopt juist sterk is toegenomen. 

Uit onderzoek van enkele jaren terug bleek dat een significant deel van de consumenten met een aflossingsvrije hypotheek zich niet of onvoldoende bewust was van de risico’s en wat er aan het einde van de looptijd zou gebeuren. Bijna een half miljoen Nederlanders liepen een concreet financieel risico wanneer de termijn zou aflopen, berekende onafhankelijk hypotheekadviseur Ikbenfrits.nl.

Op dat moment begonnen bij meerdere organisaties de alarmbellen luid te rinkelen. Consumentenprogramma Radar besteedde er uitgebreid aandacht aan, financieel opleider Welten organiseerde samen de Nationale Hypotheek een innovatielab over het thema en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) startte de campagne ‘Word ook aflossingsblij’, een campagne die onder meer op radio en televisie te zien was. 

De campagne riep Nederlanders met een aflossingsvrije hypotheek op om contact te leggen met hun hypotheekverstrekker of intermediair, teneinde de betaalbaarheid van hun hypotheek te herbeoordelen. Dat heeft geholpen. Het percentage klanten met een aflossingsvrije hypotheek dat potentieel een hoog risico loopt om aan het einde van de looptijd problemen te krijgen met de betaalbaarheid van hun hypotheek is gedaald van 8% in 2018 naar 5,9 % in 2020. 

Uit cijfers van de NVB blijkt ook dat de groep klanten die potentieel een laag risico loopt doordat hun aflossingsvrije schuld ten opzichte van de waarde van de woning lager is dan 50%, steeg van 70% in 2018 naar bijna 84% in 2020. 

Vast onderdeel van dienstverlening banken

Sinds de start van de campagne hebben hypotheekverstrekkers met bijna 144.000 klanten, – voornamelijk uit de hoogste risicogroep – de aflossingsvrije hypotheek doorgenomen en getoetst of de lasten ook in de toekomst betaalbaar zijn. Bij 31% bleek dat zij maatregelen moeten nemen om de lasten ook in de toekomst betaalbaar te houden. Bijna 10.000 klanten uit deze groep hebben dat inmiddels gedaan.

Naar verwachting loopt het grootste deel van de aflossingsvrije hypotheken af tussen 2035 en 2038, wat automatisch aangeeft wanneer deze hypotheekvorm gewild was. Mensen die weten dat ze een risico lopen, maar nog geen actie hebben ondernomen hebben dus nog even de tijd voordat de nood echt aan de man is. Ook zijn er mensen die een risico lopen, maar dat zelf niet weten. “Daarom hebben banken deze aanpak onderdeel gemaakt van hun vaste dienstverlening en zullen zij de komende jaren doorgaan met het benaderen van klanten”, aldus de NVB.