Bewustzijn aflossingsvrije hypotheekhouders centraal tijdens Hypotheken Event

09 december 2018 Banken.nl

Zo’n 700.000 Nederlanders hebben een aflossingsvrije hypotheek die afloopt tussen 2035 en 2038. Om hen te bewegen om zich hier tijdig op voor te bereiden begon op 1 oktober de landelijke campagne ‘word ook aflossingsblij’. Terwijl de campagne nog altijd loopt, wordt er tegelijk alweer vooruitgekeken naar andere manieren om te werken aan bewustwording onder houders van aflossingsvrije hypotheken. Het thema staat ook centraal tijdens de speciale ‘24 hour edition’ van het Hypotheken Event op 12 en 13 februari 2019.

Voor veel mensen lijkt 2035 nog erg ver weg, maar voor houders van een aflossingsvrije hypotheek is het belangrijk om tijdig op de hoogte te zijn van de gevolgen van het aflopen van hun hypotheek. Ook kunnen veranderingen in hun persoonlijke situatie grote financiële gevolgen kunnen hebben. Zo hebben consumenten na dertig jaar geen recht meer op hypotheekrenteaftrek, wat zorgt voor een stijging in de maandlasten. Wanneer dan ook nog het netto inkomen daalt – bijvoorbeeld omdat de huiseigenaar met pensioen gaat – kan dat problemen opleveren.

Om dergelijke onverwachte problemen voor te zijn, kunnen klanten op jaarbasis kosteloos een bedrag aflossen van de aflossingsvrije hypotheek. Dit vermindert direct de maandlasten en verlicht de druk voor de toekomst. Ook is het mogelijk om de aflossingsvrije hypotheek geheel of gedeeltelijk om te zetten naar een vorm van automatisch aflossen. Een andere optie is om vermogen op te bouwen, bijvoorbeeld door te sparen of te beleggen of met een spaar- of beleggingsverzekering. Zo kunnen huiseigenaren voorkomen dat ze na dertig jaar voor nare verrassingen komt te staan. Omdat de situatie voor elke hypotheekhouder uniek is, doen consumenten er goed aan zich persoonlijk te laten informeren en adviseren.

Bewustzijn aflossingsvrije hypotheekhouders centraal tijdens Hypotheken Event

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) stelt dat het belangrijk is dat alle betrokkenen in de Nederlandse hypotheekmarkt hun verantwoordelijkheid nemen om zoveel mogelijk financiële problemen te voorkomen. Ronald Veld, programmamanager aflossingsvrije hypotheken bij NVB, benadrukt dat banken, andere hypotheekverstrekkers en intermediairs de handen ineen moeten slaan om houders van een aflossingsvrije hypotheek tot actie te bewegen. Terwijl banken tot op zekere hoogte kunnen zien welke klanten een hoger risico lopen, kunnen ook klanten die als risicoarm worden gezien (plotseling) in de problemen komen. Volgens de NVB heeft iedereen er dan ook belang bij dat er zoveel mogelijk klanten worden benaderd en voorgelicht. 

Zelf is de NVB gestart met de campagne ‘word ook aflossingsvrij’. Sinds 1 oktober worden er op de tv en radio spotjes uitgezonden waarin houders van een aflossingsvrije hypotheek worden gestimuleerd ook ‘aflossingsblij’ te worden. Hiertoe worden ze opgeroepen om eens een kijkje te nemen op de website en een afspraak te maken met hun hypotheekverstrekker of een intermediair, die hen kan helpen de betaalbaarheid van hun hypotheek onder de loep te nemen. Tot op heden zijn zo al meer dan 52.000 klanten bereikt, waarvan de helft financieel inzicht heeft ontvangen.

Hypotheken Event

Terwijl de campagne daarmee een succes kan worden genoemd, is er nog altijd veel werk aan de winkel: “Met de bewustwordingscampagne is er een startschot gegeven, maar uiteindelijk is het een proces van de lange adem”, stelt het Institute for International Research (IIR). Om een vruchtbaar vervolg aan de inspanningen te geven, wordt er tijdens het Hypotheken Event dat IIR in februari organiseert veel aandacht besteed aan het thema: “Op het Hypotheken Event in februari 2019 komen alle branchevertegenwoordigers samen om de toekomst te bespreken en strategieën van activatie uit te wisselen. Ook presenteert Ronald Veld vanuit de NVB de resultaten van de campagne en zal worden uitgekeken naar het vervolg in 2019.” 

Tijdens het evenement is er een live workshop over de beste manieren om houders van aflossingsvrije hypotheken te activeren. Daarnaast komen ook andere thema’s aan de orde. Zo verzorgen Diederik Samsom, Triodos Bank en MUNT Hypotheken presentaties over duurzaamheid en is er een debat over de toekomst van franchiseformules. “Met inspirerende sprekers die de laatste trends en marktontwikkelingen uit de doeken doen, is het evenement de uitgelezen mogelijkheid om de onderlinge samenwerking te versterken”, aldus IIR. Deze speciale ‘24 hour edition’ start op dinsdag 12 februari om 16.30 uur en duurt tot woensdag 13 februari 16.30. Tegen die tijd zijn de deelnemers volgens de organisator “compleet bijgepraat over de ontwikkelingen in hypothekenland”.