Er liep in 2020 voor €3,4 miljard aan betaalverzoeken via Tikkie, de terugbetaaldienst van ABN AMRO. Dat is een groei van ongeveer 20% ten opzichte van het jaar ervoor. De coronacrisis zorgde hier en daar wel voor opmerkelijke verschuivingen in het type verzoek waarvoor men Tikkies stuurde.
Tikkie heeft een succesvol jaar achter de rug. Feitelijk is het al sinds de start in 2016 een schot in de roos gebleken. Niet per se vanuit commercieel oogpunt, wel vanuit het perspectief van naamsbekendheid. Nadat ontwikkelaar ABN AMRO gestart was met Tikkie volgden diverse andere banken met soortgelijke diensten. De pakkende term Tikkie was toen echter al zodanig ingeburgerd dat veel mensen andere diensten voor het gemak ook maar zo zijn gaan noemen.
ABN AMRO meldt dat in 2020 voor €3,4 miljard aan Tikkies betaald is. De kracht van Tikkie – en vergelijkbare diensten – is dat het voor veel consumenten een seintje is om nog iets terug te betalen. Voor de persoon die iets voorgeschoten heeft is niets vervelender dan herhaaldelijk te moeten vragen om terugbetaling. Het gemak dat Tikkie biedt zorgde ervoor dat in 2020 een respectabele 66% van de verzoekjes binnen een uur werd ingewilligd. Meer dan een derde (38%) zelfs binnen vijf minuten.
Invloed coronacrisis
Als eigenaar van alle data kan ABN AMRO interessante inzichten onttrekken aan de transacties. Ook hier is de invloed van corona zichtbaar, legt marketingverantwoordelijke Moreno Kensmil van Tikkie uit. “Zodra de terrassen weer open mochten, zagen we een enorme stijging in het aantal betaalverzoeken dat daaraan verbonden was.”
“Toen de regels weer strenger werden, zagen we een enorme verschuiving. Want mensen zijn door alle restricties heel vindingrijk gebleken. Zo is het avondje uit veranderd in samen thuis genieten van een bezorgmaaltijd en zagen we een toename in de verzoekjes voor boodschappen.” De omschrijving ‘mondkapje’ kwam met stip binnen in de top van omschrijvingen voor betaalverzoekjes.
Ook ondernemers vonden Tikkie
Een andere manier waarop de coronacrisis het gebruik van Tikkie beïnvloedde was het betalen in horeca-etablissementen zelf. Om afstand te houden stapten veel zaken over op QR-stickers op tafeltjes, waarmee gasten konden selecteren wat ze wilden en nadien meteen af konden rekenen via Tikkie. Naast horeca maakten ook kerken en voedselbanken gebruik van QR-codes om donaties via Tikkie mogelijk te maken.
“We zijn er trots op dat we juist in deze lastige tijden ondernemers een eenvoudige en veilige betaaloplossing kunnen bieden”, aldus Kensmil. “Daarbij hebben we dit jaar gezien dat contactloos betalen in de horeca de norm is geworden en waarschijnlijk blijft dat ook wel zo. Als alles weer helemaal open mag, bieden we met Tikkie Check een ideale oplossing om af te rekenen zonder tussenkomst van de bediening.”