In het kader van het programma ‘Fempower Your Growth’ heeft ABN AMRO het afgelopen najaar tien bankiers aan evenzoveel vrouwelijke ondernemers gekoppeld. Wat heeft dit maatschappelijke experiment opgeleverd? François van Heugten van ABN AMRO en ondernemer Anne-Sophie Schürmann delen hun ervaringen.
Het aantal succesvolle vrouwelijke ondernemers neemt allengs toe. Toch zijn er naar verluidt ook significante aantallen vrouwelijke ondernemers die niet tot wasdom komen vanwege vooroordelen. Dat leidt er bijvoorbeeld toe dat zij minder kans hebben op een banklening. Om een verschil te kunnen maken startte ABN AMRO daarom een project dat het zelf omschrijft als ‘tinderen met vrouwelijke ondernemers’, daarbij verwijzend rij naar de bekende dating-app.
François van Heugten is onder meer Managing Director Social Impact bij ABN AMRO en meldde zich aan voor het experiment, waar ook andere banken aan meedoen. “Het leek mij erg leuk om mijn bankierschap te combineren met ondernemerschap. Ondernemen heb ik van huis uit meegekregen en heb ik altijd toegepast in de functies die ik heb uitgevoerd. Met Anne-Sophie kon ik ontdekken hoe ik als ondernemend bankier een ondernemer zonder financiële achtergrond kon helpen.”
Met Anne-Sophie doelt hij op Anne-Sophie Schürmann, die werkt aan haar start-up Vesper BSO+, een opvang voor kinderen van speciaal onderwijs. Zij meldde zich aan voor het project om kennis op te doen over het ophalen van financiering. Zelf herkent ze de moeilijkheden die vrouwen ervaren overigens niet zo erg. “Ik werk in de zorgwereld. Ik onderhandel met bestuurders en wethouders die allemaal vrouw zijn. Ik heb de pijn niet die andere vrouwen wel hebben, want ik ervaar die vooroordelen niet. Maar ze bestaan. Het was goed dat het programma daaraan aandacht gaf”, aldus Schürmann.
Van Heugten en Schürmann erkennen allebei dat ze puur vanuit het programma bekeken misschien niet ‘de volgende stap’ hebben kunnen zetten. “Anne-Sophie had geen concrete vraag voor mij. Toch heb ik iets kunnen betekenen voor haar. Net als veel van mijn collega’s binnen de bank beschik ik over een netwerk. En dat netwerk kun je ook voor vragen inzetten waar je niet snel aan denkt."
Bredere winst
Schürmann beaamt de woorden van Van Heugten. Concrete vragen had ze niet, dus ze vond niet helemaal waarnaar ze op zoek was. Wanneer ze wat breder kijkt ziet ze echter wel een ander soort winst. “Ik dacht bij bankiers aan stoffige, procedurele types die heel lang bij dezelfde werkgever blijven werken. Maar dat zegt niets over hoe een mens werkelijk is. François was bijzonder aardig en superbehulpzaam. Ik denk wel dat we contact blijven houden.”
Aan de andere kant heeft het bij Van Heugten de ogen verder geopend over het bestaan van vooroordelen over vrouwen. “En dat vrouwen hier beter mee omgaan dan mannen die ook te maken hebben met vooroordelen. Mij heeft het de ogen geopend. Ik kan sneller iets bereiken als ik bijvoorbeeld meer kwetsbaarheid laat zien. Of door meer hulpvragen te stellen en te erkennen waar ik onzeker over ben", besluit Van Heugten.