Betaaldienstverlener en platform Paymentology heeft zich aangesloten bij de ‘Fintech Express’ en ‘Engage’ programma’s van Mastercard.
De Britse payment processor Paymentology stelt banken over de hele wereld naar eigen zeggen in staat om een “uitstekende klantervaring” te bieden, door toegang te verschaffen tot realtime gegevens van creditcarduitgaven. Dat doet het bedrijf door de volledige levenscyclus van betalingsverwerking van een kaart te beheren; of het nu gaat om debet-, credit- of prepaidkaarten. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van een open API en multi-valuta betalingsplatform die banken inzicht en controle biedt tijdens de ‘point of spend’ van haar kaarthouders.
De beschikking over real time data input bij de ‘point of spend’ stelt klanten van Paymentology in staat om nieuwe diensten aan hun klanten te kunnen leveren, zoals bijvoorbeeld nieuwe verzekeringen, of diensten als achteraf betalen of betalen in termijnen.
De expertise van Paymentology trok de aandacht van Mastercard. De wereldwijde creditcardmaatschappij besloot een samenwerking aan te gaan met de betaaldienstverlener. In het kader daarvan is het Paymentology platform nu ondergebracht binnen twee Fintechprogramma’s van Mastercard: ‘Fintech Express’ en ‘Engage’. De twee partners zullen gezamenlijk optrekken en co-innoveren binnen het fintech- en betalingenlandschap.
Mastercard Accelerate
Het Mastercard ‘Fintech Express’-programma valt onder de paraplu van Mastercard Accelerate – het overkoepelende fintech platform van Mastercard dat Europese fintech startups en nieuwe merken ondersteunt bij hun wereldwijde groeiambities en transformaties. Deze startups kunnen hierbij putten uit het enorme netwerk en de technologie waarover Mastercard beschikt. Het ‘Engage’-programma verbindt de klanten van Mastercard met uiteenlopende technologiepartners, waardoor zij hun betaalstrategieën kunnen omzetten.
https://www.banken.nl/nieuws/22412/fintech-express-van-mastercard-laat-startups-sneller-de-markt-betreden
Door Paymentology aan beide programma’s toe te voegen kan Mastercard zijn klanten nu nog beter van dienst zijn. Jason Lane, Executive Vice President, Market Development Europe bij Mastercard, laat weten: “We zijn verheugd Paymentology te mogen verwelkomen bij de programma’s van zowel Mastercard Fintech Express en Mastercard Engage.“ Ook geeft hij aan: “Als voorkeurspartner van belangrijke fintechs in heel Europa ligt onze focus op het ondersteunen van onze partners bij het behalen van betere resultaten en hen te helpen snel en efficiënt op te schalen. Paymentology is een waardevolle speler in de fintechwereld en we kijken uit naar onze samenwerking om de betaalervaring van de mensen die we bedienen te verbeteren.”
Als partner van Mastercard is Paymentology volgens de twee bedrijven nu “uitstekend gepositioneerd” om klanten te ondersteunen met verschillende diensten, waaronder ‘Digital Wallets’, ‘Commercial Payments’ en ‘speed-to-market’ proposities. Ook krijgt de betalingsexpert nu toegang tot het brede netwerk van Mastercard, waardoor het zijn eigen business verder kan opschalen.
Veranderd consumentengedrag
Shane O’Hara, oprichter en CEO van Paymentology, ziet de deelname aan de programma’s als een belangrijke stap in de verdere groei van Paymentology. Hij stelt dat Mastercard de laatste jaren in snel tempo zijn netwerk heeft ontwikkeld om in te spelen op het veranderde consumentengedrag. Daarmee doelt hij onder andere op het toenemende gebruik van mobiele portemonnees, meer e-commerce en de grotere behoefte aan meer controle op de gebruikte kaarten.
O’Hara: “We zijn verheugd ons aan te sluiten bij de fintech programma’s van Mastercard, die Paymentology in staat stellen om ‘leading edge processing’ te kunnen ontwikkelen. Hiermee kunnen banken realtime verbinding maken met het Mastercard netwerk, en kan de druk op de betalingsverwerking bij banken worden verlaagd."
Hij besluit: "Mastercard en Paymentology brengen samen de bank dichterbij de consument. Onze flexibele productconfiguratie en maatwerk biedt banken controle om nieuwe producten te kunnen aanbieden tijdens de ‘point of spend’”