Voormalig Worldpay-executive Shane Happach is binnen Mollie benoemd tot nieuwe CEO. In zijn nieuwe rol zal hij de internationale groeistrategie van de betaaldienstverlener verder vorm gaan geven.
Gevestigd in Amsterdam en met zo’n 300 werknemers is Mollie een snel groeiende payment service providers (PSP), actief in Europa. De betalingsverwerker, die zo’n 110.000 klanten heeft, faciliteert bedrijven van verschillende grootten om gezamenlijk op te schalen en te groeien door gebruik te maken van verschillende betaalmethoden en tientallen integraties. Naast het kantoor in Amsterdam is Mollie ook actief vanuit kantoren in Londen, München, Gent en Parijs.
Door middel van naar eigen zeggen ‘simpele en duidelijke betalings-API’s’, biedt het bedrijf verschillende betaalmethodes aan op uniforme wijze. De missie van het bedrijf? “De meest geliefde PSP van Europa worden door complexe financiële diensten eenvoudiger te maken.”
Als het om groei gaat, lijkt het bedrijf in elk geval goed op weg. Vorig jaar realiseerde Mollie een groei van 120% ten opzichte van 2019 en kreeg het een financiering van €90 miljoen in een Series B-ronde. Deze ronde gaf Mollie, dat werd opgericht in 2004, de unicorn-status. De komende jaren wil Mollie zijn sterke groei vervolgen en heeft daartoe een nieuwe CEO benoemd: Shane Happach.
Ervaren bestuurder
Happach maakt de overstap vanuit Worldpay, waar hij tien jaar heeft gewerkt en in zijn laatste functie vervulde van EVP en Head of Global eCommerce. Eerder fungeerde hij binnen Worldpay als Chief Commercial Officer van de e-commerce divisie. Happach volgt binnen Mollie Gaston Aussems op, die CEO was van Mollie tussen 2013 en medio 2020.
Naar zijn nieuwe rol neemt Happach uitgebreide bestuurlijke ervaring mee. Bij Worldpay maakte hij deel uit van het directieteam, toen het bedrijf naar de beurs ging in Londen. Ook was hij betrokken bij de overnames van zowel Vantiv en FIS. Eerder in zijn loopbaan werkte Happach bij GlobalCollect – dat in 2014 werd overgenomen door Ingenico – in business development-rollen in Noord- en Zuid-Amerika en EMEA.
De Mollie CEO vertelt: “De voorbije vijftien jaar heb ik enkele van de grootste merken ter wereld geholpen bij het verwerken van betalingen. Die grote spelers zijn heel interessant voor de traditionele PSP’s, waarvan de businessmodellen vooral prijs- en volume gedreven zijn. Maar in Europa werkt deze aanpak veel minder goed; merchants hebben hier meer behoefte aan support en een samenwerking met de PSP.”
Expansie in Europa
Over de groeiplannen van Mollie en zijn rol, zegt Happach: “Bij Mollie staan ze voor een heel andere benadering, die daarbij aansluit. De mensen hier staan ook klaar voor merchants zonder grote afdelingen voor betalingsinfrastructuur, medewerkers om zich specifiek bezig te houden met abandoned shopping carts of het beveiligen van klantdata. Deze merchants hebben hierbij de hulp nodig van hun payment service provider, waarvan de belangrijkste taak moet zijn: klanten helpen groeien.”
De kersverse CEO besluit: “Daarom ben ik enthousiast om leiding te geven aan Mollie en hier volop mee te werken aan de productinnovatie en de expansie binnen heel Europa.”