Onderzoek van creditcardmaatschappij en technologiebedrijf Visa onder meer dan 5.000 mkb’ers in dertien Europese landen, waaronder Nederland, laat zien dat 65% van de kleine ondernemers zich zorgen maakt over de toekomst van hun bedrijf.
Dat de coronapandemie hier voor een groot deel debet aan is, mag als duidelijk worden verondersteld. Het onderzoek van VISA laat echter ook zien dat veel Europese ondernemers over een flexibele geest beschikken. In veel gevallen hebben ondernemers (noodgedwongen) de stap van fysiek naar online gezet, wat heeft geleid tot een forse stijging van het aantal online transacties, zo blijkt uit de data van Visa.
‘Lokaal maakt het verschil’
In het kader van het huidige economische herstel (of post-covid-19) heeft Visa de campagne ‘Lokaal maakt het verschil’ in het leven geroepen. Deze campagne moet retailers in het mkb gaan ondersteunen bij het versneld digitaliseren van hun operaties en hen helpen zich voor te bereiden op de toekomst.
Volgens Visa moeten ook kleine bedrijven meegaan met de tijd en daarom worden lokale ondernemers in deze campagne gesteund om ‘digitaal te gaan’ met Visa. Met behulp van artikelen in de media worden creatieve ondernemers in de schijnwerpers gezet om te laten zien wat Visa en digitalisering voor hen betekent. Als voorbeelden worden kaaswinkel Deli K’s, King Bike studio en schoenenwinkel J. van Mourik & Zn. genoemd, die ieder op hun eigen manier flexibele betaal- en bestelmogelijkheden bieden aan hun klanten.
Motor van de lokale economie
De Country Manager van Visa Nederland, Jos van de Kerkhof, benadrukt het belang van de campagne: “Lokale winkels zijn belangrijker dan ooit, ze vormen immers de motor van de lokale economie. Het overleven van deze ondernemers zal de sleutel zijn tot herstel van onze economie en ons uit de huidige crisis helpen.”
Ook Merle Meier-Holstein, Hoofd Marketing van Visa in Centraal Europa, onderschrijft het belang van lokaal: “Kleine ondernemingen spelen een cruciale rol in onze samenleving. We blijven ons inzetten om samen met onze klanten en partners te werken aan een economisch herstel waarbij kleine bedrijven in het hart van onze samenleving blijven staan.”
‘Lokaal maakt het verschil’ is een vervolgcampagne op ‘Geniaal lokaal’, waarin Visa medio 2020 op zoek ging naar creatieve lokale ondernemers.