Visa en De Ondernemer starten persoonlijke mediacampagne voor mkb’ers
Betalings- en technologiebedrijf Visa gaat samen met platform De Ondernemer op zoek naar kleine en creatieve ondernemers om hen middels een persoonlijke mediacampagne te ondersteunen. Het doel van de campagne ‘Geniaal Lokaal’ is om kleine bedrijven in moeilijke tijden te helpen herstellen en weer te groeien.
"Wáár je als consument winkelt doet er nu meer dan ooit toe. Kleine, lokale bedrijven vormen de motor van de lokale economie – ze creëren banen, hebben een drang naar innovatie en houden hun inkomsten binnen de lokale gemeenschappen. Het overleven van deze ondernemers zal de sleutel zijn tot het herstel van onze economie en ons uit de huidige crisis halen", aldus Daniel van Delft, Country Manager van Visa Nederland.
Nieuwe business modellen
Samen met platform De Ondernemer gaat Visa het land in om kleine en middelgrote ondernemingen te belonen met een persoonlijke mediacampagne ter waarde van €2.000. In het bijzonder zoeken beide partijen naar ondernemers – of ze nu kapper, restauranteigenaar of winkelier zijn – die in de afgelopen maanden op creatieve wijze hun business model hebben aangepast. Als voorbeeld noemt Visa een bakker die picknickmanden bezorgt, een kapper die advies geeft via de webcam en boeken- en plantenwinkels die hun producten op een e-bike bezorgen.
Van Delft gaf al aan dat het er nu meer dan ooit toe doet waar mensen winkelen. Maar gek genoeg lijkt een dergelijke campagne daar eigenlijk niet eens heel hard voor nodig te zijn. Recent was namelijk nog in het nieuws dat kleine winkeliers goede omzetten hebben laten zien in de afgelopen maanden. Vooral groenteboeren, bakkers, slagers en doe-het-zelf-zaken. Ze genieten veel sympathie van omwonenden. Een verschijnsel waarover concurrent Mastercard enkele weken terug ook reeds over berichtte.
Hoe dan ook is het een lovenswaardig en origineel initiatief van Visa en De Ondernemer. Niet alleen willen beide een steentje bijdragen aan de ontwikkeling van bedrijven, ze willen ook andere ondernemers laten zien waar vindingrijkheid toe kan leiden in nieuwe en uitdagende tijden.
Europa-brede campagne
De campagne is niet alleen op Nederland gericht, maar onderdeel van een brede campagne verspreid over Europa. In totaal wil Visa zo’n acht miljoen ondernemers bereiken. "Lokale ondernemers, onder wie veel winkeliers, kappers, bakkers en horeca, zijn de ruggengraat van de Europese economie en Visa is al jaren een partner voor merchants. Voor ons is het daarom geheel vanzelfsprekend dat we juist deze groep ondernemers steunen”, zegt Merle Meier-Holsten, Hoofd Marketing Visa, Centraal-Europa
Niemand minder dan Daniël van Delft zelf, bovengenoemde Merle Meier-Holsten en De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek vormen de jury. De vijftien beste inzendingen krijgen elk een online campagne ter waarde van €2000,- op Facebook en Instagram om nieuwe, oude en bestaande klanten in de directe omgeving te bereiken.