Nadat het klachteninstituut voor Financiële dienstverlening (Kifid) eerder deze maand een bindende uitspraak publiceerde van de Commissie van Beroep over een individuele klacht van een particuliere klant van ABN AMRO, is de bank nu in gesprek met de consumentenbond.
De klacht van de klant van ABN AMRO had betrekking op het teveel aan rente dat was berekend over zijn doorlopend krediet. Volgens het Kifid moet de rente die de bank vraagt in de pas blijven met de marktrente, de zogenaamde referentierente. In het specifieke geval is dat volgens Kifid niet gebeurd en daarom zal ABN AMRO moeten compenseren. De bank heeft aangegeven dat na te zullen leven voor de betreffende klant, maar tekent tegelijkertijd aan dat ze het niet eens is met de methodiek van Kifid en spande daarom een civiele procedure aan.
Gesprek aangaan
ABN Amro zegt bij monde van Sander van Osch, die bij de bank verantwoordelijk is voor consumentenkrediet, dat de civiele procedure niet bedoeld is om compensatie te vertragen of te verlagen, maar dat ze “juist het gesprek aangaan” met de consumentenbond. Van Osch: “Als wij in dat gesprek gezamenlijk vaststellen dat er in het verleden zaken niet goed zijn gegaan, lossen we dat op.” In een reactie op het aanbod van ANB AMRO om tot een gezamenlijk oplossing te komen is Stef Smit, directeur van Consumentenclaim, voorzichtig: “Een positieve eerste stap, maar we zullen de gesprekken afwachten.”
Appels en peren
Zoals gezegd is ABN AMRO het niet eens met de methode die Kifid hanteert en daarom wil de bank dat een civiele rechter zich uitspreekt over de juiste methode om de rente te bepalen. Van Osch: “Marktrentes vergelijken met die op doorlopende kredieten is als het vergelijken van appels met peren. Wij vinden dat Kifid onvoldoende op onze bezwaren is ingegaan.”
Als de rekenmethode van het Kifid gebruikt wordt voor alle gedupeerde klanten – wat de Consumentenclaimservice graag wil - hangt er een fors prijskaartje aan de compensatie. Inmiddels hebben zich al 9.000 mensen gemeld bij de Consumentenbond. Daarnaast blijkt uit hun berekeningen dat ABN AMRO aan zo’n 80.000 klanten een vergelijkbaar doorlopend krediet heeft verkocht.
ABN AMRO heeft er, naar eigen zeggen, vertrouwen in dat de gesprekken met de consumentenbond constructief zullen verlopen.