ABN Amro wacht mogelijk miljoenenclaim na oordeel Kifid

12 maart 2021 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

ABN Amro heeft een pijnlijke en mogelijk ook kostbare nederlaag geleden bij het Kifid. Deze oordeelt dat de bank een van zijn klanten moet compenseren die te veel rente heeft betaald over een doorlopend krediet. De uitspraak zou kunnen betekenen dat de bank tegen een miljoenenclaim aanloopt.

Het Kifid, het klachteninstituut dat oordeelt over conflicten tussen klanten en financiële instellingen, zoals hun verzekeraar of bank, heeft ook in het hoger beroep van deze zaak de klant van ABN Amro in het gelijk gesteld. De klant had tussen 2010 en 2018 een doorlopend krediet met variabele rente. Waar de marktrentes die de bank in die periode zelf moest betalen daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant moest betalen.

Niet marktconform

Volgens de klachtencommissie mogen klanten juist verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de marktrentes dalen, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld. ABN moet nu berekenen hoeveel rente de klant te veel betaalde; volgens de bank zelf gaat het om ruim €4.600. De aanklager beweert dat het om zo’n €25.000 gaat.

Het klachteninstituut stelt dat banken de marktrente moeten bepalen aan de hand van rentes die De Nederlandsche Bank en het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceren. Hoewel ABN beweerde dat deze rentes ongeschikt zouden zijn als referentiepunt, ging de Commissie van Beroep van Kifid hier niet in mee.

Mogelijk wacht ABN AMRO miljoenenclaim na Kifid-uitspraak

80.000 gedupeerden

De uitspraak van Kifid zet het voornemen van Consumentenbond Claimservice verder kracht bij, om namens klanten met vergelijkbare leningen een miljoenenclaim in te dienen tegen ABN Amro. De organisatie schat dat de bank zo’n 80.000 soortgelijke leningen heeft verstrekt.

Stef Smit, directeur van Consumentenbond Claimservice, stelde in november 2020 tegenover Kassa dat het “schokkend” was om te zien dat banken duizenden euro’s ten onrechte bij klanten in rekening hebben gebracht. “Dat moeten banken netjes oplossen en daarvoor willen wij gaan zorgen”, gaf Smit aan.

ABN Amro is niet de enige bank die claims kan verwachten. Consumentenbond Claimservice onderzoekt ook zaken tegen het Spaanse Banco Santander en Vesting Finance. Inmiddels zijn op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten veel kredietverleners gestopt met het aanbieden van doorlopende kredieten of hebben zij de voorwaarden aangepast.

Crédit Agricole compenseert €123 miljoen

Stichting Geldbelangen, dat de klant in deze Kifid-zaak heeft bijgestaan, stipt aan dat de claims kunnen oplopen tot tientallen miljoenen euro’s. Het Franse Crédit Agricole werd vanwege een vergelijkbare kwestie terechtgewezen en compenseert nu ongeveer 70.000 mensen. De kredietverstrekker reserveerde daarvoor een bedrag van €123 miljoen.

ABN Amro stelt de Kifid-uitspraak te zullen bestuderen en wil tot die tijd niet inhoudelijk reageren.