De deadline voor de IBOR-transitie voor de EURIBOR op 31 december 2021 komt steeds dichterbij. Onlangs werd de urgentie van dit thema wederom duidelijk doordat een aantal van de banken die betrokken was bij het IBOR-schandaal niet mag deelnemen aan het EU-herstelfonds. Om deze reden is het van groot belang dat financiële instellingen spoedig in actie komen met de deadline in zicht.
EIFFEL's voorspellers van succes bij grootschalige (IBOR-) projecten
Ondanks dat de IBOR-transitie bij het grote publiek mogelijk minder bekend is, heeft deze voor financiële instellingen grote gevolgen. De IBOR-transitie heeft niet alleen impact op de contracten, maar ook op de systemen er omheen en de werkprocessen. EIFFEL stelt hierin een goede sparringspartner te zijn, vanwege zijn ruimte ervaring met grootschalige projecten.
Voorbeelden van grootschalige projecten zijn de derivaten- en CDD-projecten bij meerdere banken, maar ook het verwerken van de bezwaarschriften voor de RVO en het opzetten en beheren van TOZO (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) desks voor verschillende gemeenten.
Jay Patandin, professional bij EIFFEL, heeft eerder meegewerkt op het derivaten project en is nu werkzaam bij een van de TOZO-desks. “EIFFEL biedt oplossingen bij grote projecten, is breed inzetbaar en kijkt verder dan de alleen het initiële probleem”, legt Patandin uit. Bij EIFFEL pakken we dergelijke projecten een beetje anders aan. Naast de focus op de hoeveelheid menskracht, kijken we - voor het succes bij grootschalige projecten - nar drie belangrijke pijlers."
- Kwaliteit: Hoe krijg ik voldoende geschikte professionals aan boord om klantdossiers tijdig te reviewen?
- HR & engagement: Hoe houd ik mensen gemotiveerd aan boord in deze krappe arbeidsmarkt?
- Projectmanagement: Hoe houd ik grip op de voortgang van de werkzaamheden?
Kwaliteit
Bij werving voor grootschalige projecten gaat het niet alleen om kwantiteit maar juist om kwaliteit. Daarom maakt EIFFEL gebruik van de Talent en Motivatie Analyse (TMA). Hiermee is het mogelijk om werkzaamheden te vertalen naar de drijfveren die de grootste kans op succes voorspellen. Het beeld dat hierdoor ontstaat, vormt de basis van de werving. Hierdoor wordt er niet alleen naar de cv gekeken, maar ook de persoon achter de cv.
Kitty Gerretsen-van Male, Performance Manager bij EIFFEL legt uit: "Met behulp van de TMA helpen wij onze professionals om hun drijfveren in te zetten bij de klant, zodat je werkt vanuit jouw sterktes. Daarmee blijf je constant leren, want de kracht zit hem uiteindelijk in het opstaan na je val."
"Verder verzorgt EIFFEL de basisopleiding IBOR, zodat professionals fundamentele basiskennis bezitten voor de start op een project. Door de andere projecten bij financiële instellingen weten EIFFELaars ook al hoe het is om te werken binnen deze sector. Zo kan iemand snel van toegevoegde waarde zijn op het project."
"Een voorbeeld hiervan is het derivaten project", legt Gerretsen-van Male verder uit. "Door veranderende wet en regelgeving moesten er verschillende juridische- en financiële herstelwerkzaamheden uitgevoerd worden. EIFFEL heeft hierbij banken ondersteund van begin tot eind met projectplanning, werving, opleiding, uitvoering en afronding. Doordat professionals van tevoren werden ingewerkt konden zij snel starter en dit heeft bijgedragen aan de succesvolle afronding van dit project."
HR & Engagement
Door medewerkersverloop komt er volgens EIFFEL enorm veel zand in de machine. "Hoe hoe houd je mensen gemotiveerd en zorg je als organisatie dat ze eerder, beter en langer presteren?" EIFFEL stelt dat het dit vraagstuk heeft opgelost door op een transparante manier (bijvoorbeeld over de doorgroiemogelijkheden) de juiste mensen te selecteren, gecombineerd met een set aan oplossingen die traditioneel worden gezien als de 'zachte kant'.
Een HR-consultant van EIFFEL legt uit hoe ze dit bij voorgaande projecten hebben aangepakt. "Een hoge retentie begint bij een goede selectie van de medewerkers. Hier moet je niet op toegeven. Je moet dus werken vanuit de behoefte en niet vanuit datgene dat beschikbaar is. Het resultaat is dat je mensen aanneemt die werk doen dat bij hun competenties en motivatie past."
"Dit kan als je goed samenwerkt met leveranciers en alles goed met hen afstemt.” Dit alles in combinatie met een inspirerende omgeving, waarbij het team één gezamenlijk doel heeft, door bijvoorbeeld workshops te organiseren en de link te leggen met de topsport. “We zijn hierbij niet vergeten om de vaste medewerkers bij het proces te betrekken”.
Projectmanagement
Bij een grootschalig project als de IBOR-transitie is goed management volgens EIFFEL key. "Projectmanagement gaat uiteindelijk over de vraag hoe je de voorspelbaarheid van succes kunt vergroten. Wij hebben bijna drie decennia ervaring met projectmatig werken, van het klassieke projectmanagement tot aan scrum en lean methodieken."
"Dat helpt ons om onze klantorganisaties te begeleiden in cruciale keuzes. Waar vandaag kwaliteit het grootste belang is, kan één brief van een toezichthouder ervoor zorgden dat het programma zich morgen volledig moet inzetten voor kwantiteit.
Zo is EIFFEL al sinds 2015 partner van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor het verwerken van een grote toename is bewaarschriften. De juristen van EIFFEL gebruiken de kennisdocumenten, werkinstructies en tekst-formats van RVO.nl, maar handelen volledig onder de verantwoordelijkheid van EIFFEL. In een wekelijks overleg met de ketenpartners van RVO.nl houden beide partijen elkaar op de hoogte van de verwachte in- en uitstroom van dossiers en eventuele knelpunten.
EIFFEL stelt veel ervaringen te hebben opgedaan met de implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, waarbij contractanalyse, datamanagement en projectondersteuning belangrijke pijlers zijn. Rik Timmer, Business Manager Banking bij EIFFEL stelt: "We hebben de roadmap IBOR-Transitie ontwikkeld. Aan de hand daarvan kunnen we efficiënt en correct referentierentes in contracten en systemen wijzigen."
Timmer geeft aan dat de professionals van het adviesbureau opdrachtgevers helpen met verschillende onderdelen binnen de implementatiefase van het transitieproces. "Denk aan het inventariseren en onderzoeken van klantdossiers, het analyseren van contracten en opstellen van wijzigingsovereenkomsten (repapering), overeenstemming bereiken met de klant over de eventuele oplossingsrichting en de interne afhandeling."
"Door jarenlange ervaring in grootschalige projecten is EIFFEL in staat om op een rijdende trein te springen en samen met financiële instellingen zorg te dragen voor het behalen van belangrijke deadlines in de IBOR Transitie", concludeert Timmer.