De Nationale DenkTank – een format waarin twintig jonge academici met verschillende (studie)achtergronden zich storten op een actueel maatschappelijk vraagstuk – is van start gegaan. Vanuit de bancaire sector is Rabobank ‘de afgezant’ die zich als partner heeft verbonden aan het initiatief.
Stichting de Nationale DenkTank werd opgericht in 2005 om een brug te slaan tussen de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven, met als doel de Nederlandse samenleving met vernieuwende ideeën vooruit te helpen. Dit jaar staat de onderzoeksvraag ‘hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs?’ centraal.
De twintig jonge denkers richten zich daarbij op vier deelthema’s: de invloed van leren op de maatschappij, de leeromgeving van kinderen, onderwijsstructuren en onderwijsvernieuwingen. De groep academici heeft tot en met december 2021 de tijd om – met behulp van experts, professionals, ervaringsdeskundigen en partners – 'concrete en impactvolle oplossingen' voor het vraagstuk op papier te zetten.
Inhoudelijke en financiële steun
Rabobank heeft zich voor de tweede keer op rij als partner verbonden aan het initiatief. Partners maken de jaarlijkse DenkTank inhoudelijk en financieel mede mogelijk. Tevens leveren partners inhoudelijke kennis en zetten zij zich in om de bedachte oplossingen daadwerkelijk te realiseren.
Dit jaar heeft de DenkTank meer dan 25 partners, waaronder bedrijven, overheden, kennisinstellingen en fondsen. Bekende partners zijn onder andere de universiteiten van Amsterdam, Rotterdam en Leiden, Issuemakers, twee ministeries, advocatenkantoor Kennedy van der Laan en strategisch adviesbureau McKinsey & Company.