In navolging van Rabobank (200.000 klanten) en ABN AMRO (150.000 klanten) gaat ook ING over tot compensatie voor klanten die te veel variabele rente hebben betaald op hun doorlopend krediet. De bank geeft aan dat de compensatie voor zo’n 10% van hun contracten geldt. Om hoeveel klanten het specifiek gaat, wil ING niet zeggen.
ING heeft €180 miljoen opzij gezet voor de compensatieregeling. Bij ABN AMRO ging het om een bedrag van €250 miljoen. Belangenorganisatie Qollect stelt echter dat het gereserveerde bedrag van ING te weinig is en claimt dat er zeker €3 miljard nodig is om alle klanten volledig te compenseren.
De bank stelt in overleg te gaan met de Consumentenbond over de invulling van de regeling. ING geeft daarbij aan dat het zijn gedupeerde klanten in december wil informeren over de regeling en streeft er naar om uiterlijk eind volgend jaar de compensatie over te kunnen maken.
Niet marktconform
De compensatieregeling volgt na een uitspraak van het Kifid over een conflict tussen ABN AMRO en een klant. Het klachteninstituut oordeelde dat de klant te veel rente had betaald over een doorlopend krediet met een variabele rente die de klant had tussen 2010 en 2018. Waar de marktrentes die de bank in die periode zelf moest betalen daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant zelf moest betalen. Onterecht, stelde het Kifid.
Het klachteninstituut stelt dat banken de marktrente moeten bepalen aan de hand van rentes die De Nederlandsche Bank en het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceren. Hoewel ABN AMRO beweerde dat deze rentes ongeschikt zouden zijn als referentiepunt, ging de Commissie van Beroep van het Kifid hier niet in mee. Inmiddels zijn op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten veel kredietverleners gestopt met het aanbieden van doorlopende kredieten of hebben zij de voorwaarden aangepast.