Daimler en Visa introduceren ‘betalende’ auto

26 november 2021 Banken.nl 2 min. leestijd

Contactloos betalen wordt steeds populairder. Uit cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt dat 87% van de Nederlanders inmiddels contactloos betaalt in fysieke winkels, 25% daarvan gebeurt via smartphones of wearables (horloge, ring, zonnebril, armband of pen). Met de introductie van een ‘betalende’ auto tillen Daimler Mobility en Visa deze ‘contactloze’ trend naar het volgende niveau. Al zou men kunnen bediscussiëren of een betalende auto technisch gezien ook tot de wearables behoort.

Vanaf het voorjaar van 2022 kunnen klanten van Mercedes-Benz met hun vingerdruk betalen voor producten en diensten in hun auto. De samenwerkende partners stellen dat het voertuig, met behulp van Visa’s authenticatietechnologie, een biometrisch betaalapparaat wordt. De nieuwe techniek wordt eerst voor klanten uit het Verenigd Koninkrijk en Duitsland beschikbaar gesteld, waarna de overige Europese markt volgt.

Aankopen kunnen rechtstreeks via de headunit van de auto of via de Mercedes Benz User Experience worden gedaan. De partners leggen uit dat ‘in-car-commerce’ een integraal aspect is geworden van de luxere klantbeleving. Met het wereldwijde betaalplatform van Daimler Mobility (Mercedes Pay), kunnen klanten producten en diensten rechtstreeks vanuit hun auto afrekenen, waaronder Mercedes me-diensten, tanken en parkeren.

Veilig rijden én betalen

Antony Cahill, Deputy CEO en Head of European Markets bij Visa, legt uit dat de lancering van de betalende auto in Europa plaatsvindt, omdat het werelddeel een toonaangevend knooppunt is op het gebied van betalingen en automotive innovaties. “Dit is een krachtig voorbeeld van hoe twee leiders in digitale betalingen en de auto-industrie hun technologieën kunnen combineren om de volgende generatie slimme oplossingen voor de mobiliteitssector te creëren.”

“In samenwerking met Visa streeft Daimler ernaar native in-car betalingen aan te bieden die op een veilige en gebruiksvriendelijke manier voldoen aan de eisen van twee-factor-authenticatie”, vult Daimler Mobility-CEO Franz Reiner zijn collega aan. “Er is niets zo makkelijk als een betaling goedkeuren met je vingerafdruk. Bij een hoogwaardige klantervaring hoort natuurlijk ook een optimale veiligheid, en dat vervullen wij met native in-car betalingen. We bieden onze klanten niet alleen veiligheid tijdens het rijden, maar ook tijdens het betalen.”