Hoewel de digitalisering van de maatschappij verder toeneemt, is er volgens ING Nederland fonds nog een grote groep mensen in Nederland met onvoldoende digitale vaardigheden. Uit de Monitor Digitale Geletterdheid blijkt bijvoorbeeld dat scholen met veel achterstandsleerlingen een digitale bijspijkercursus goed kunnen gebruiken.
Scholen met 75% of meer achterstandsleerlingen in het primair onderwijs scoren gemiddeld een 5,1 voor digitale geletterdheid. Om ook deze scholieren ‘digitaal futureproof’ te maken, maakt het ING Nederland fonds zich hard voor het opnemen van digitale vaardigheden in de lesprogramma’s van maatschappelijke organisaties. Bijvoorbeeld met behulp van Stichting IMC Weekendschool, die met haar IMC Basis programma de komende jaren wil groeien van 40 naar 100 locaties, met een jaarlijks bereik van 5.000 leerlingen.
“Om mee te kunnen komen in de samenleving en goed voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt is digitale geletterdheid inmiddels net zo belangrijk als lezen en schrijven”, beargumenteert het fonds. “School is een logische plek om digitale vaardigheden te leren. Maar het blijkt dat hiervoor bij scholen op dit moment nog onvoldoende aandacht is.”
ING wijst daarbij op het onderzoeksresultaat van de Monitor Digitale Geletterdheid. Scholen met meer dan 75% achterstandsleerlingen hebben volgens het fonds vaak geen geld en tijd voor lessen in digitale vaardigheden. Hierdoor raken leerlingen digitaal achterop en neemt de kansenongelijkheid toe.
Om kinderen meer digitale skills te leren, moet je volgens Kirsten Ottens (directeur ING Nederland Fonds) naar de plek gaan waar kinderen samen komen. “Bij Stichting IMC Weekendschool bijvoorbeeld. Hun bereik gaat helpen om juist kinderen die te maken hebben met achterstand, de kans te geven om deze onmisbare vaardigheden te leren, hun nieuwsgierigheid te wekken en hun kansen op onderwijs en op de banenmarkt te verbreden. Ik ben heel blij dat we ons partner mogen noemen van deze verandering.”
Zelf doen en ervaren
Het is de bedoeling dat de stichting – met behulp van het ING Nederland fonds – de digitale vaardigheden volledig gaat integreren in het IMC Basis programma; een tweejarig programma dat onder schooltijd voor groep 7 en 8 op basisscholen wordt gegeven. Onder andere ICT-basisvaardigheden, computational thinking, mediawijsheid en informatievaardigheden komen daarbij aan bod.
De stichting hanteert een lesmethodiek gebaseerd op het zelf doen en ervaren, waardoor het zelfvertrouwen en motivatie van leerlingen versterkt moet worden en ze meer zicht krijgen op hun talenten en mogelijkheden. Momenteel heeft de stichting meer dan 40 IMC Basis locaties door heel Nederland. Met de financiële bijdrage van het fonds wil de stichting de komende jaren groeien naar 100 locaties, met name in de provincies Zeeland, Overijsel, Gelderland, Groningen, Friesland en Drenthe.
Impact op kinderen
“We zijn dankbaar dat we al tien jaar een samenwerking hebben met ING en het ING Nederland Fonds”, legt Marion Idema-Weijman (directeur bestuurder Stichting IMC Weekendschool) uit. “Beiden onderstrepen het belang van digitale vaardigheden en we zijn enorm blij dat we dankzij de investering van het ING Nederland fonds deze stap kunnen zetten.”
“We zijn altijd bezig met het innoveren van onze onderwijsmethodiek en met deze steun kunnen we weer een grote stap zetten. Met de aanpassing van het programma maken we niet alleen impact op de kinderen. Leerkrachten zijn zelf ook in de lessen aanwezig en zullen zelf ook meer geoefend raken in het aanleren van en werken met digitale vaardigheden.”