Rabobank heeft als eerste grootbank zijn compensatieregeling bekendgemaakt voor zijn klanten die de afgelopen jaren te veel rente hebben betaald over hun doorlopend krediet. De bank legt uit dat een ieder die aan het van de streep minimaal €50 te veel rente heeft betaald, dit bedrag (plus rente) teruggestort krijgt. De regeling geldt voor rentebetalingen tot twintig jaar terug.
De bank kondigde in augustus al aan dat het zijn klanten zou compenseren. Aanleiding hiervoor was een uitspraak van het Kifid over een conflict tussen ABN AMRO en een klant. Het klachteninstituut oordeelde dat de klant te veel had betaald over een doorlopend krediet met een variabele rente, die de klant had tussen 2010 en 2018. Waar de marktrentes die de bank in die periode zelf moest betalen daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant moest betalen. Onterecht, aldus het Kifid.
De bekendgemaakte compensatie van Rabobank is ruimer dan beloofd. De bank heeft geïnventariseerd dat zo’n 200.000 klanten met variabele rente in aanmerking komen voor de compensatie. Deze groep krijgt de rente terug die zij vanaf 2001 te veel hebben betaald, inclusief de rente die ze zijn misgelopen. Gemiddeld gaat het om zo’n €300 aan compensatie per klant, exclusief de misgelopen rente.
De regeling geldt voor particuliere klanten van Rabobank (en zijn dochters Freo en Fideaal), die één of meer van de volgende producten hebben of hebben gehad: Doorlopend Krediet (inclusief Huis Voordeel Krediet en Studentenkrediet), Krediet op Betaalrekeningen (inclusief Rabo Exclusief Krediet), Rabo Kort Roodstaan, Rabo Studenten Roodstaan en Krediet op Creditcard.
Rabobank stelt in januari 2022 zijn eerste klanten een compensatievoorstel te kunnen sturen. Wel verwacht de bank dat het tot eind 2022 kan duren voordat alle klanten die voor compensatie in aanmerking komen, zijn benaderd.
Hoewel de huidige klanten van de bank geen actie hoeven te ondernemen, roept Rabobank wel zijn oud-klanten op om zich – vanaf begin 2022 – aan te melden op de website van de bank.