Mastercard heeft de handen ineengeslagen met cryptobeurs Coinbase om consumenten in staat te stellen om Non-Fungible Tokens (NFT’s) middels een debit- of creditcard te kopen.
De NFT is een soort certificaat van echtheid voor digitale objecten. Met een NFT kan iemand aantoonbaar de eigenaar zijn van digitale producten. Hiervoor gebruiken NFT’s de blockchain-technologie die ook bekend is van cryptomunten. NFT’s stonden vorig jaar veelvuldig in het nieuws omdat er miljoenen werden betaald voor digitale kunstwerken.
Ook cryptobeurs Coinbase besloot op de ‘NFT-trend’ in te spelen en ontwikkelde hiervoor een gedecentraliseerde online marktplaats waar gebruikers NFT’s kunnen verhandelen. Het bedrijf erkent echter dat het NFT-aankoopproces ontmoedigend kan zijn voor beginners. Gebruikers moeten namelijk eerst een crypto-portemonnee openen, crypto’s kopen om deze vervolgens te gebruiken om NFT’s te kopen.
Coinbase is nu de samenwerking aangegaan met Mastercard om enerzijds NFT’s te classificeren als ‘digitale goederen’, anderzijds om nieuwe betaalmethodes (met een debit- of creditcard) te ontsluiten.
Mastercard-topman Raj Dhamodharan legt uit dat het betalings- en technologiebedrijf ernaar streeft om NFT’s toegankelijk te maken. “We vinden dat tech inclusief moet zijn. Wanneer meer mensen betrokken worden bij nieuwe technologieën, stimuleert dat de innovatie en helpt het de economie groeien, waardoor de consument uiteindelijk meer opties heeft.”