Mastercard en bunq lanceren True Name
Mastercard en bunq hebben deze week True Name gelanceerd voor transgender en non-binaire personen in Nederland. Met deze nieuwe kaartfunctie kunnen kaarthouders hun voorkeursnaam gebruiken op hun betaalkaart of creditcard, waarmee een belangrijk pijnpunt wordt weggenomen voor veel mensen in de LGBTQIA+ gemeenschap. Banken.nl sprak hierover met Jan-Willem van der Schoot, Mastercard Country Manager Nederland, en Ali Niknam, oprichter en CEO van bunq.
De kaartfunctie werd op WorldPride 2019 aangekondigd en is sindsdien succesvol gelanceerd bij grote banken in de Verenigde Staten. De Nederlandse onlinebank bunq is de eerste kaartuitgever die True Name beschikbaar stelt in dertig Europese landen, waaronder Nederland.
Voor transgender- en non-binaire personen is de naam op hun betaalpas vaak een bron van gevoeligheid en schaamte, omdat die niet hun ware identiteit weergeeft. Een officiële naamswijziging wordt ervaren als een lang en moeizaam juridisch proces; True Name moet dit veranderen. De kaartfunctie stelt mensen in staat om hun voorkeursnaam op de betaalpas weer te geven. Bestaande en huidige bunq-kaarthouders kunnen een nieuwe kaart aanvragen waarop hun gekozen naam staat.
Eén op drie krijgt te maken met intimidatie
Volgens Mastercard en bunq is deze mogelijkheid van essentieel belang voor de LGBTQIA+ gemeenschap. “Wij zien en horen dat een grote groep mensen een naam op de bankpas heeft staan waarmee zij zich niet identificeren”, legt Van der Schoot uit. “We willen niet dat die mensen – op het moment dat ze onze betaalkaart in hun handen hebben – daar een vervelend gevoel bij krijgen.”
“Uit onderzoek van het National Center for Transgender Equality blijkt tevens dat één op de drie ondervraagden die een identiteitsbewijs gebruiken die niet overeenkomt met hun ware identiteit, te maken heeft gehad met negatieve ervaringen zoals intimidatie en geweigerde diensten, of zelfs is aangevallen. Wij willen als bedrijf inclusief zijn. Als je dit soort signalen opvangt moet je het niet alleen roepen, maar gewoon doen.”
Voor Niknam komt het onderwerp dicht bij huis. “Wij hebben meerdere medewerkers die tot deze groep behoren. Bunq staat voor mensen die vrij denken en zich vrij willen voelen. Vanuit dat perspectief zijn dit soort initiatieven heel erg belangrijk voor ons. Wij hebben als techbedrijf de techniek goed op orde, dus wij kunnen ook daadwerkelijk invulling geven aan de behoeftes van deze groep mensen.”
De bunq-oprichter is dan ook ontzettend trots om deel uit te maken van deze ontwikkeling. “Of we nu de eerste, tweede of derde zijn, wij wilden dit gewoon heel graag. True Name laat zien dat een kleine verandering een grote impact kan hebben. Het stelt mensen in staat om vrij te zijn en hun leven te leiden zoals zij willen.”
We doen wat we mogen
Volgens Niknam was het geen eenvoudige klus. “Wij moesten alle apps, alle back-ends en alle databases op orde brengen en vervolgens moesten we dit synchroniseren met alle toeleveranciers die bijvoorbeeld de passen leveren. Als buitenstaander denk je wellicht dat het een kleinigheid is, maar de kenners weten hoeveel gedoe het is om het allemaal voor elkaar te krijgen. Ons systeem is zo ingericht dat veranderingen mogelijk zijn, het paste dan ook precies in ons straatje.”
“Voor Mastercard was het minder ingewikkeld”, legt Van der Schoot uit. “Wij hebben slechts een aantal veranderingen moeten aanbrengen in onze specificaties en regels die wij hebben voor ons en voor de klant. Wij moeten vooral onze klanten enthousiasmeren en zijn dan ook erg blij dat bunq de eerste bank is die het voor ons heeft uitgerold.”
Maar hoe ziet de toekomst er verder uit? Van der Schoot hoopt in ieder geval dat andere banken geïnspireerd zijn geraakt en snel het voorbeeld volgen, maar geeft tegelijkertijd aan dat het initiatief niet volledig bij de financiële dienstverleners ligt. “Het is bijvoorbeeld helemaal niet de bedoeling dat mensen zich moeten identificeren als ze met een betaalkaart bij de kassa staan. We willen winkeliers en ondernemers dan ook beter informeren dat dit vooral niet de bedoeling is.”
Eventuele vervolgstappen zijn volgens Van der Schoot ingewikkeld, omdat er dan een ander soort regelgeving bij komt kijken. “Als ik bijvoorbeeld een hypotheek aanvraag heb ik een bankafschrift nodig. Als daar niet dezelfde naam op staat als in mijn paspoort, dan wordt het problematisch. De paspoortnaam blijft dan ook aanwezig in de bunq-app. De community kan daar begrip voor opbrengen. Maar iets wat je vier of vijf keer per dag in je hand hebt, wat niet je eigen naam draagt, daar kunnen én willen we ook echt iets mee doen.”
“Er is een scheidslijn in wat we mogen doen en wat we niet mogen doen”, legt Niknam verder uit. “Ik ben blij dat we wat we mogen doen ook écht doen. De rest is aan de politiek. Daarin merk ik gelukkig dat overheden het ook steeds serieuzer nemen. Ik vind het bemoedigend om te zien dat de eerste stappen hieromtrent worden gezet, al hebben we er uiteraard nog een aantal te gaan.”
Een initiatief dat respect en inclusie toont
True Name wordt door de LGBTQIA+ gemeenschap met open armen ontvangen. “Iedereen verdient het om gezien en erkend te worden voor wie ze werkelijk zijn”, aldus Brand Berghouwer van Transgender Netwerk Nederland en Astrid Oosenburg van COC Nederland. “Onze samenleving is kleurrijk en divers en het is van grootste belang om mensen van ieder geslacht, seksuele geaardheid, kleur en achtergrond op te nemen. Deze kaartfunctie draagt hieraan bij.”
Ook Elisa Koubi, co-president van Inter-LGBT, is blij met de nieuwe functie. “We kunnen alleen maar enthousiast zijn over een initiatief dat zoveel respect en inclusie toont voor transgender- en non-binaire personen. We zien dit als een respectvolle aanpak die de diversiteit van mensen in onze samenleving erkent. We hopen dat dit initiatief dient als een voorbeeld voor banken en overheden inspireert zodat genderdiversiteit en zelfbeschikking worden gerespecteerd.”