Met een nieuwe kapitaalinjectie van €4,6 miljoen kan de Belgische startup Cake met frisse moed naar de toekomst kijken. Hoewel de onafhankelijke banking app van Cake verdwijnt, maakt het plaats voor de Europese expansie van de fintech met diensten gericht op retailers en merken (via Cake for Business) en banken (Cake for Banks).
Cake for Business staat bij onze zuiderburen al stevig in de schoenen. Het marketingplatform stelt retailers en merken in staat om op een gerichte manier cashback-kortingen aan te kunnen bieden aan groepen van consumenten, gebaseerd op hun historisch aankoopgedrag. Er zijn inmiddels al ruim honderd commerciële partners aangesloten op het platform, waaronder bedrijven zoals JBC, Veritas en Deliveroo.
Tevens hebben Belgische consumenten via het Cake-platform al meer dan €800.000 aan geautomiseerde cashbacks verdiend, waarvan €125.000 alleen al in de laatste maand van vorig jaar. Naast de mogelijkheid om cashback-kortingen aan te bieden aan consumenten, levert Cake ook marktinzichten aan merken en bedrijven op basis van de geanonimiseerde verwerking van het aankoopgedrag van consumenten.
Mooi Meegenomen van Cake
De fintech stelt dat het zichzelf sinds de lancering (begin 2020) blijft heruitvinden. Zo werden de uitdagingen die gepaard gingen met de implementatie van de PSD2 regelgeving, opgevangen door een rechtstreekse implementatie van de Cake cashbacks in bestaande banking apps. Dit leidde begin 2021 tot de lancering van Cake for Banks.
Met dit nieuwe platform biedt Cake ‘plug and play oplossingen’ aan Europese banken, om hun cashback-module binnen een tijdsbestek van enkele weken te integreren in hun eigen banking apps. Volgens de fintech stelt de module banken in staat om een extra service te bieden aan hun klanten, zich te onderscheiden ten aanzien van de concurrentie en genereert het bovendien een nieuwe inkomstenstroom. Cake zorgt hierbij voor het aanbod van cashbacks en de administratieve afhandeling ervan met de commerciële partners.
Begin augustus was de eerste integratie in een bestaande banking app een feit. Onder de naam ‘Mooi Meegenomen van Cake’ kunnen sindsdien alle klanten (vanaf zestien jaar) van bank- en verzekeringsgroep Argenta ervoor kiezen om kleine terugbetalingen te krijgen voor aankopen die ze met hun Argenta-rekening betalen bij de partners van Cake. Zodra klanten de terugbetalingen geactiveerd hebben in hun Argenta-app, verloopt de cashback automatisch.
“Als startup zijn we continu op zoek naar de juiste product-market-fit”, legt Cake-CEO Davy Kestens uit. “We hebben vanaf het begin gekozen voor een flexibele aanpak die veel voeling houdt met de markt. De succesvolle lancering bij Argenta heeft bevestigd dat onze Cake for Banks oplossingen tegemoet komen aan een grote vraag vanuit de markt. Zowel van banken, bankklanten als de commerciële partners.”
Een wereldleider
Nu Cake tot een schaalbaar businessmodel is gekomen in België, wil de fintechstartup – met behulp van de kapitaalinjectie van €4,6 miljoen – zijn model verder uitrollen in Europa. De kapitaalronde werd geleid door Truffle Capital. De Franse fintech-VC werd daarbij ondersteund door onder andere de investeerders Seeder Fund, Sambrinvest en Freshmen.
“We zijn verheugd om deze nieuwe kapitaalronde te leiden en zo Cake’s internationale expansie te ondersteunen”, geeft Patrick Lord (Senior Partner bij Truffle Capital) aan. “Wij geloven dat Cake erin geslaagd is om customer rewards op te zetten op de meest naadloze, frictieloze manier en tegelijkertijd banken te voorzien van sterke klantentrouw en data monetization, en retailers van een marketingtoon met een ongezien hoge return on investment. Cake’s aanpak is disruptief en het heeft alles wat nodig is om een wereldleider in deze sector te worden.
De fintech stelt tot slot dat er reeds gesprekken gaande zijn met verschillende nationale en internationale banken over de integratie van het oorspronkelijke Cake cashback-platform in bestaande banking apps.