De wereld verandert snel en wordt steeds complexer. Een algehele regel die ook voor de bancaire sector geldt, denk bijvoorbeeld aan de opkomst van open banking, instant payments of ESG-vereisten. Maar hoe zorgen banken ervoor dat zij het vertrouwen behouden van consumenten en stakeholders in een steeds sneller veranderende (financiële) wereld? Precies die vraag staat centraal in de Amsterdamse editie van The Banking Scene; het evenement vindt plaats op 12 april in het Eye Filmmuseum.
“Met The Banking Scene Conference Amsterdam willen we inzetten op een halve dag van inspiratie en het publiek met een andere bril laten kijken naar de wereld van bankieren”, legt Rik Coeckelbergs (oprichter en CEO van The Banking Scene) uit. De sprekers en organisatoren haken daarbij in op het thema van het evenement van The Banking Scene in Luxemburg eerder dit jaar.
Destijds deelde Niccolo Polli (HSBC) zijn visie op het thema ‘Banking for Good’. Polli legde uit dat banken een keuze moeten maken hoe strikt ze omgaan met de ESG-eisen en hoe zij een groenere toekomst denken te bouwen. Thema’s waarbij dilemma’s evident zijn. Moeten banken bijvoorbeeld zo snel mogelijk stoppen met het financieren van bedrijven in de fossiele brandstof-sector, of hen juist helpen met de transformatie naar de nieuwe economie? Kortom: hoe behouden ze het vertrouwen van hun stakeholders met betrekking tot deze economische transitie?
Met ESG als drijvende kracht voor verandering bevinden banken zich in een unieke positie om te helpen bij de verschuiving naar een eerlijkere en groenere toekomst. Het Amsterdamse event gaat dus verder waar men in Luxemburg was gebleven, al ligt de nadruk bij deze editie meer op zowel de bijbehorende technologische evoluties als de ethische vraagstukken die impact hebben op de toekomstige resultaten van financiële instellingen.
“Door zowel ethische als technologische vraagstukken op het programma te zetten, trekken we alle registers open”, stelt Coeckelbergs. “Daardoor krijgen onze deelnemers ook een kijkje in de ‘bancaire keuken’ waar ze zelf niet per definitie mee in contact komen, maar die wel een grote impact hebben op de organisatie waar ze voor werken.
‘The biggest opportunity in our lifetime’
Coeckelbergs zelf kijkt met name uit naar de presentatie van Richard Kooloos (Director Group Sustainability bij ABN AMRO) over ‘The biggest opportunity in our lifetime’. “Of wat te denken van de speech van Frederik de Bosschere (Tribe Lead Strategy and Research bij In the Pocket) over het thema ‘Banks are not user-centric: Bringing the user intro the board room’.
Onder andere Andrew Vorster (Innovation Catalyst bij AV.com), Wouter Huisman (Director Digital Business Transformation bij Van Lanschot Kempen), Elisabeth Minjauw (Programme Director Sustainable Finance bij BNP Paribas Fortis), Davy Kestens (co-founder en CEO bij Cake) en Julien Froumouth (Sustainability Advisor bij ABBL) vormen de overige sprekers.
Meer informatie over het evenement is hier te vinden.