De KNVB en ING hebben hun samenwerkingsovereenkomst verlengd tot en met 2028. Daarmee blijft de bank ook de komende zes jaar de hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal – van de Oranje Leeuwinnen tot de jongste welpen. De samenwerking tussen de voetbalbond en ING bestaat al meer dan vijfentwintig jaar, waarmee de bank één van de langstlopende sponsoren is van de KNVB.
De afgelopen vijfentwintig jaar heeft ING zich als een belangrijke partner voor het gehele Nederlandse voetbal bewezen. Zo leverde de bank onder andere een belangrijke bijdrage aan de populariteit van het vrouwenvoetbal, is met steun van ING het welpenvoetbal en het G-voetbal opgebouwd en helpt het 550 amateurverenigingen gezond te blijven na de zware coronaseizoenen.
De komende jaren willen ING en de KNVB een verdere groei van het meiden- en vrouwenvoetbal realiseren en blijft de bank amateurverenigingen ondersteunen. Op die manier hoopt ING dat iedereen overal in Nederland kan blijven genieten van zijn sport.
“Voetbal verbindt in Nederland 1,2 miljoen voetballers en nog veel meer voetballiefhebbers”, legt KNVB-bondsvoorzitter Just Spee uit. “De KNVB heeft als doelstellingen dat iedereen op elk niveau een leven lang kan genieten van het voetbal. Iedereen is welkom en mag meedoen en meegenieten, van jong tot oud en van recreanten tot de wereldtop. Hierbij steunt ING ons en het Nederlandse voetbal al ruim 25 jaar. Wij zijn heel trots op zo’n trouwe en gecommitteerde partner en kijken uit naar onze verlengde samenwerking de komende jaren.”
25% meer vrouwelijke voetballers
Ruud van Dusschoten, CEO van ING in Nederland, legt uit dat ING hoofdsponsor van de KNVB blijft, omdat voetbal een onmisbare rol speelt in de Nederlandse samenleving. “Voetbal is voor iedereen. In de komende jaren willen we ons ervoor blijven inzetten dat het voetbalveld voor iedereen toegankelijk is en blijft. In 2020 hebben we met de KNVB de ambitie uitgesproken om het meiden- en vrouwenvoetbal nog meer te integreren in de voetbalwereld.”
De partners hebben dan ook een groei als doel gesteld van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. “We blijven ons volop inzetten om die doelstellingen te behalen”, vervolgt Van Dusschoten zijn uitleg. “Afgelopen jaar zijn we bijvoorbeeld met zestig nieuwe voetbalverenigingen de samenwerking aangegaan om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen.”
Gezond houden
Naast het bevorderen van de vrouwelijke voetbalwereld, steunt de bank ook actief de amateurverenigingen die Nederland rijk is. De bank adviseert tenminste 550 verenigingen over hoe zij hun voetbalclub gezond kunnen houden, ook na de zware coronajaren. Overigens riep ING – samen met de KNVB en de Oranjespelers – een steunpakket van €11 miljoen in het leven om de financiële consequenties van de coronacrisis voor voetbalclubs te beperken.
“De gevolgen van de pandemie raken ook het voetbal. Verenigingen hadden het erg zwaar met, en dan weer zonder wedstrijden, trainingen en publiek. En er waren lange perioden zonder inkomsten uit de kantine en andere verenigingsactiviteiten. We willen in de komende tijd samen met de verenigingen bouwen aan wat er nodig is om de clubs nu en in de toekomst gezond te houden”, besluit van Dusschoten.