Mel Jacobs – Chief Information Officer Private Bank and Corporate and Institutional Banking bij ABN AMRO – heeft de CIO of the Year 2021-award in de wacht gesleept. De vakjury heeft voor Jacobs gekozen vanwege haar belangrijke rol in de digitale transformatie van de bank. “Mel Jacobs is heel goed in het vertalen van de purpose van ABN AMRO naar digitale transformatiedoelen”, aldus juryvoorzitter Bernhard van Oranje. “Jacobs bepaalt welke digitale producten nodig zijn en heeft daarmee de juiste koers gevaren.”
De CIO of the Year Award volgt een objectief selectieproces, waarbij de prijs uiteindelijk wordt toegekend aan de kandidaat die het hoogst op performance scoort. Ook de de wijze waarop hij of zij invulling geeft aan de functie is van groot belang. Daarnaast wordt bij de beoordeling door Boston Consulting Group en Squadra rekening gehouden met factoren als prestaties, perceptie door collega’s binnen het bedrijf en persoonlijke competenties.
Over het geheel genomen kwam Jacobs als beste uit de bus. “Met Mel Jacobs hebben we een winnaar gekozen die zowel een bouwer als een leider is”, vervolgt Van Oranje zijn uitleg. “Ze is in staat om een ijzersterk team te formeren en weet precies wie ze nodig heeft om de visie van de bank te realiseren.”
En die visie van ABN AMRO (‘Banking for better, for generations to come’ was volgens Van Oranje niet gemakkelijk. De juryvoorzitter legt uit dat de visie wordt ondersteund door drie pijlers: vereenvoudigen en standaardiseren, de overgang naar duurzame bedrijfsmodellen en het verbeteren van de klantbeleving. “Het gelijktijdig aanpakken van die drie vraagstukken was een complexe uitdaging.”
Een moderne leider
Niks anders dan lof voor Jacobs dus. Rob Beijleveld, CEO van ICT Media en initiatiefnemer van de award, noemt de CIO van ABN AMRO een uitstekend voorbeeld van een moderne leider. “Ze streeft naar dienend leiderschap, terwijl ze tegelijkertijd duidelijkheid en richting geeft. Binnen de grenzen die zij stelt, hebben mensen de vrijheid om hun werk naar eigen inzicht uit te voeren.”
Ook de overige juryleden zijn te spreken over de uiteindelijke winnares. Zij wijzen op haar authenticiteit, de waarde die ze hecht aan persoonlijk contact en het inzetten van humor als wapen om de samenwerking te bevorderen. “Jacobs weet de intrinsieke motivatie van mensen te prikkelen. En dat is essentieel voor het laten slagen van een digitale transformatie bij een organisatie als ABN AMRO”, aldus de jury.