De Amsterdamse fintech Payaut is op de radar verschenen van Google. Wat heet: de fintech wist €8 miljoen op te halen in een investeringsronde die geleid werd door Gradient Ventures, het investeringsfonds van de online zoekmachine. Ook bestaande investeerders LocalGlobal en Entreé Capital maakten wederom deel uit van de kapitaalverstrekkers.
Payaut biedt een breed aanbod aan financiële oplossingen voor online marktplaatsen. De fintech wil de kapitaalinjectie gebruiken om zijn diensten uit te breiden in Europa met behulp van zijn multicurrencyplatform. Het nieuwe platform stelt klanten in staat om betalingen te accepteren in verschillende valuta, waaronder Amerikaanse en Australische dollars, Britse ponden en Japanse yen.
Door andere valuta aan te bieden dan alleen de euro, wil de Amsterdamse fintech de mogelijkheden voor marktplaatsen om wereldwijde betalingen te accepteren beter ondersteunen. Daarnaast is Payaut voornemens om zijn aanwezigheid in Duitsland, Zuid-Europa en Scandinavië te versterken. Mede daarvoor wordt het team komend jaar van 20 naar 35 werknemers uitgebreid.
Aanspreken
Ernst van Niekerk, CEO en oprichter van Payaut, noemt de investering een belangrijke stap in de groei van zijn bedrijf. “Met deze financiering kunnen we onze ambitie waarmaken om de eerste keuze te worden voor marktplaatsplatformen wereldwijd. We zijn erg blij dat Gradient Ventures heeft geïnvesteerd. Het is een groot blijk van vertrouwen in ons team en onderstreept hoe we een aanbod hebben gecreëerd dat marktplaatsen en platformen van elke omvang aanspreekt.”
“In het verleden bouwden marktplaatsen en e-commercebedrijven zelf intern split payments-systemen of waren ze gekoppeld aan een payment gateway-oplossing’, legt Anna Patterson (Managing Partner bij Gradient Ventures) uit over de beslissing om in de fintech te investeren. “Met Payaut kunnen kleine en middelgrote ondernemingen KYC/AML, split payments en multi-PSP-configuraties zelf afhandelen.”
Tussenpersoon
Payaut biedt sinds zijn oprichting in 2019 online marktplaatsen volledig geautomatiseerde betaaloplossingen, inclusief reconciliatie, balansmanagement, invoicing, verificatie van verkopers via KYC-controles en split payments. De API van de fintech stelt bedrijven van elke omvang in staat om hun betalingen en financiën te beheren en tegelijkertijd te voldoen aan wetgeving zoals PSD2.
De fintech treedt daarbij op als tussenpartij tussen verkopers en verschillende Payments Service Providers (PSP’s). Hierdoor zijn marktplaatsen en platformen niet afhankelijk van één enkele PSP, maar kunnen ze meerdere providers zoals Mollie, Adyen, PayPal of Stripe tegelijkertijd gebruiken.