Je hebt mijlpalen en je hebt mijlpalen; en die van iDeal is behoorlijk bijzonder. De online betaaldienst van merkeigenaar Currence maakte onlangs bekend dat het zijn vijfmiljardste betaling heeft verwerkt. Voor de eerste miljard betalingen had iDeal meer dan tien jaar tijd nodig; het laatste miljard werd daarentegen in minder dan één jaar ‘geklaard’.
Mede als gevolg van de coronamaatregelen is het aantal iDeal-betalingen de afgelopen jaren rap toegenomen. Ondernemingen (zoals horeca en winkels) en consumenten die de betaaloptie vóór de eerste lockdown niet of nauwelijks gebruikten, zijn dat tijdens en na de lockdown(s) wel gaan doen. Zo werden er in maart 2022 maar liefst honderd miljoen iDeal-betalingen verwerkt voor een totaalbedrag van €8,68 miljard. Negen van de tien transacties werden daarbij door de betalers goedgekeurd middels hun bankapp.
Daarnaast wordt de betaaloptie door consumenten steeds vaker gezien als een prettig en veilig alternatief voor contante betalingen of donaties. Mobiele betaalverzoeken tussen vrienden en bekenden en tussen kopers en verkopers op handelsplatformen zoals Marktplaats worden steeds populairder. Achter de schermen worden die transacties nagenoeg altijd via iDeal afgewikkeld. Inmiddels zijn particulieren verantwoordelijk voor bijna een kwart van alle mobiele iDeal-betaalverzoeken.
Tot slot wint iDeal ook aan populariteit onder collecteurs. Het KWF Kankerfonds collecteert bijvoorbeeld uitsluitend met iDeal QR-codes. Mensen die mobiel bankieren kunnen de QR codes scannen om vervolgens anoniem eenmalig een zelfgekozen bedrag aan het goede doel schenken. In maart 2022 werden maar liefst 932.000 codes gescand, 18% vaker dan een jaar eerder.