Het Know Your Customer (KYC) principe, ook wel Customer Due Diligence of CDD genoemd, schrijft voor dat elke Europese financiële instelling verplicht is om haar klanten te screenen alvorens ze zaken met hen doen. In lijn hiermee maakte Banco de España gebruik van Data Enrichment, een data-oplossing van het Amsterdamse datatechnologiebedrijf Matrixian. Vera van Laarhoven (Matrixian) ging hierover in gesprek met Carlos Jiménez Anasagasti, Data Analyst bij Banco de España.
Anasagasti is een expert in klantidentificatieprocessen. Hij werkt als data-analist bij de Central Credit Register (CCR) van Banco de España, de centrale bank van Spanje. Terwijl Van Laarhoven hem interviewt legt hij uit dat het identificeren van personen en bedrijven essentieel is om ervoor te zorgen dat risico's worden toegewezen aan de juiste debiteuren. Het zorgt ervoor dat alle informatie die ze naar de Europese Centrale Bank sturen correct is en dat Europese banken die hiervan gebruikmaken zaken doen met mensen en bedrijven waarvan vooraf is vastgesteld dat ze betrouwbaar zijn.
De uitdaging
Als Van Laarhoven hem vraagt waarom hij opzoek was naar data-tooling wordt duidelijk dat hij een efficiënt hulpmiddel zocht om zijn verificatieproces te versnellen. “Nadat wij 13.000 Nederlandse bedrijfsgegevens ontvingen van een nieuwe rapporterende bank moesten we ervoor zorgen dat alle informatie correct was voordat we het in onze database opnamen en naar de Europese Centrale Bank stuurden”, vertelt Anasagasti.
De oplossing
Banco de España maakte gebruik van Data Enrichment, een data-oplossing waarmee bestaande data eenvoudig worden verrijkt met bijbehorende gegevens. Anasagasti reageert enthousiast als Van Laarhoven hem vraagt hoe dit is verlopen: “Zoals ik al zei was het onmogelijk geweest om alle bedrijfsgegevens één voor één te controleren."
"Met Data Enrichment konden wij eenvoudig een lijst met 13.000 records uploaden, in ons geval KvK-nummers, waarna deze automatisch werd verrijkt met de juiste bijbehorende bedrijfsinformatie. Hierdoor konden we een vergelijking maken met het originele bestand en alle fouten efficiënt corrigeren voordat we het in onze database opnamen en naar de Europese Centrale Bank stuurden.”
Het resultaat
Anasagasti vertelt dat hij blij is met het resultaat dat Banco de España heeft bereikt. "Van de 13.000 records die we hadden bleek ongeveer 10% onjuist te zijn. Gelukkig hebben we dit tijdig kunnen corrigeren met de door Matrixian verstrekte data. Eerlijk gezegd was dit onmogelijk geweest zonder hun hulp. Daarnaast was de samenwerking fijn. Ze werken efficiënt en snel, de communicatie was perfect en de kwaliteit geweldig.”