ABN AMRO heeft aangekondigd komende week in een “groot aantal landelijke en regionale media” oud-klanten op te roepen zich aan te melden voor de compensatieregeling voor consumenten die in het verleden te veel rente hebben betaald. Het betreft klanten die een doorlopend krediet met variabele rente hebben gehad bij ABN AMRO, ICS of ALFAM en daar nu geen klant meer zijn.
De bank legt uit dat de oproep een voortvloeisel is uit de overeenstemming die ABN AMRO en de Consumentenbond vorig jaar bereikten. Huidige klanten van de bank worden automatisch benaderd als blijkt dat zij in aanmerking komen voor een compensatie (ook als zij geen actief doorlopend krediet meer hebben). Voor oud-klanten heeft de bank met de bond afgesproken dat men zich online kan aanmelden, waarna de bank beoordeelt of zij daadwerkelijk in aanmerking komen.
Oud-klanten kunnen zich op de website van ABN AMRO aanmelden via een speciaal formulier. Hier is tevens meer informatie te vinden over de regeling en de procedure. De bank hoopt zijn oud-klanten in 2023 te kunnen informeren hoe de afhandeling er verder uit komt te zien
De oorsprong
De compensatieregeling volgt na een uitspraak van het Kifid over een conflict tussen de bank en een klant. Het klachteninstituut oordeelde dat de klant te veel rente had betaald over een doorlopend krediet met een variabele rente die de klant tussen 2010 en 2018 had. Waar de marktrentes die de bank in die periode zelf moest betalen daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant moest betalen.
Het Kifid stelt dat banken de marktrente moeten bepalen aan de hand van rentes die De Nederlandsche Bank en het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceren. Hoewel ABN AMRO beweerde dat deze rentes ongeschikt zouden zijn als referentiepunt, ging de Commissie van Beroep van het klachteninstituut hier niet in mee. Inmiddels zijn op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten veel kredietverleners gestopt met het aanbieden van doorlopende kredieten of hebben zij de voorwaarden aangepast