ABN AMRO bereikt akkoord over compensatieregeling voor te veel betaalde kredietrente
ABN AMRO en de Consumentenbond hebben overeenstemming bereikt over een compensatieregeling voor klanten die in het verleden te veel rente hebben betaald over hun doorlopend consumptief krediet. De bank stelt dat met de regeling in één keer alle gedupeerde klanten een oplossing kan worden aangeboden. Hoewel sommige details nog moeten worden uitgewerkt, verwacht ABN AMRO dat de eerste klanten voor het einde van het jaar gecompenseerd worden.
David Minderhoud, bij ABN AMRO verantwoordelijk voor het consumptief krediet, legt uit dat klanten op bepaalde momenten mogen verwachten dat de variabele rente op hun doorlopend consumptief krediet meebeweegt met de marktrente. “Daar waar dit onvoldoende is gebeurd, zetten we dan recht.”
“De compensatieregeling gaat over de periode vanaf 1 januari 2008 en geldt voor diverse doorlopende consumptieve kredieten van ABN AMRO, ALFAM en ICS. Op basis van de regeling, die we met de Consumentenbond hebben ontwikkeld, gaan we de rente opnieuw berekenen en klanten compenseren. We starten deze week en de eerste klanten kunnen voor het einde van dit jaar compensatie verwachten.”
Volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar zijn er stevige gesprekken met de bank gevoerd, maar is er uiteindelijk een nette regeling uitgekomen. “ABN AMRO neemt zijn verantwoordelijkheid en daar we blij mee. Temeer omdat de bank zelf de betreffende klanten gaat benaderen.”
€50 tot €1.750 per klant
In maart oordeelde het Kifid – het klachteninstituut dat oordeelt over conflicten tussen klanten en financiële instellingen – dat ABN AMRO één van zijn klanten moest compenseren die te veel rente had betaald over een doorlopend krediet. Ook in het hoger beroep stelde het Kifid de klant in het gelijk.
De klacht van de klant van ABN AMRO had betrekking op het teveel aan rente dat was berekend over zijn doorlopend krediet. Volgens het Kifid moet de rente die de bank vraagt in de pas blijven met de marktrente, de zogenoemde referentierente. In het specifieke geval is dat volgens het Kifid niet gebeurd, waardoor de bank zijn klant moet compenseren.
In totaal schat de Consumentenbond dat de bank zo’n 80.000 soortgelijke leningen heeft verstrekt. Om al deze klanten te compenseren heeft ABN AMRO een bedrag van €250 miljoen opzij gezet. De bank verwacht dat alle gedupeerde klanten voor eind 2022 zijn of haar compensatie heeft ontvangen. Het overgrote deel van de klanten kan binnenkort een compensatiebedrag tussen de €50 en €1.750 verwachten.
Klanten hoeven geen actie te ondernemen
ABN AMRO stelt zelf contact op te nemen met alle actieve klanten die in aanmerking komen voor een compensatie. “Deze klanten hoeven geen zelf geen actie te ondernemen”, schrijft de bank. “Klanten die in het verleden een doorlopend consumptief krediet hebben gehad dat onder de regeling valt, kunnen zich via onze website melden.”