Niet meer in de rij te hoeven wachten om je nieuwe aankoop te betalen, maar gewoon de dichtstbijzijnde werknemer aan de mouw trekken om af te kunnen rekenen. ING en CCV maken het mogelijk.
De twee partners ontwikkelden een zakelijke app die van iedere Android smartphone of tablet een mobiele kassa en betaalautomaat maakt, die contactloze betalingen ondersteunt. Met deze app kan op iedere plek in de winkel bij een medewerker betaald worden. HEMA is de eerste winkelketen die de nieuwe betaalmethode in een aantal winkels zal testen.
CCV ontwikkelde de SoftPOS-oplossing (Software Point-of-Sale), in samenwerking met ING, Cow Hills en ZEBRA. De bank is binnen het team verantwoordelijk voor de transactieverwerking van de betalingen aan de winkels. Softwarebedrijf Cow Hills verzorgt daarbij een mobiele kassa, waarbij de oplossing draait op de door veel winkeliers gebruikte mobiele ZEBRA apparaten. Wanneer de pilot van HEMA succesvol is, heeft de winkelketen het voornemen om deze innovatie op grotere schaal in te zetten.
Met de nieuwe oplossing kunnen draagbare smart phones en tablets (met Android-besturingssysteem) door ondernemers worden ingezet als betaalautomaat voor contactloze betalingen. De ontwikkelaars stellen dat hun innovatie meerdere voordelen biedt aan retailers of de horeca. Zo kan personeel flexibeler worden ingezet omdat een medewerker die de klant helpt ook gelijk de betaling kan afhandelen. Het kassa-gedeelte – inclusief de wachttijd – kan dus worden overgeslagen. “Zo kunnen ondernemers meer klanten helpen op dezelfde winkelgrootte”, aldus de partners.
De app ondersteunt contactloze betalingen met Mastercard, Visa, Maestro en V PAY en via Apple Pay en Google Pay. Het werkt ook voor hogere bedragen waarvoor op het mobiele apparaat een pincode moet worden ingevoerd.
De toekomst
Wat Enny van de Velden betreft wordt met de komst van de app de volgende stap in de toekomst van (contactloos) betalen gezet. De voorzitter van de Raad van Bestuur en CCO van CCV legt uit dat ondernemers dankzij de samenwerking met ING Cow Hills en ZEBRA kunnen profiteren van een volledig geïntegreerd systeem om betalingen te accepteren op bestaande hardware. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor ondernemers.
“Bij ING werken we dagelijks aan het steeds verder verbeteren van betaalervaringen”, vult Laurens Schretlen (Head of Productmanagement Cards & Merchant Services bij ING) zijn partner aan. “Dankzij dit soort innovatieve oplossingen wordt het afrekenen van aankopen voor consumenten nog gemakkelijker. Zij kunnen straks bij iedere winkel- of horecamedewerker terecht en simpel contactloos betalen.”
Volgens Schretlen zorgt het verbeterde betaalgemak logischerwijs ook voor een betere klantervaring. “Dat past in de visie van ING. De technologie heeft zich bewezen en we gaan nu de eerste stappen maken naar grootschalige uitrol. We kijken daarom uit naar de proef samen met HEMA."