Maar liefst 94% van de Nederlandse financiële en telecombedrijven bedrijven heeft geïnvesteerd in open banking, of is van plan dit te doen. Bedrijven blijken vooral geïnteresseerd in technologieën om problemen van consumenten aan te pakken en zakelijke uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. Dat blijkt het Business & Consumer Insight Report van Experian.
Voor het onderzoek werden 647 bedrijven en meer dan 3.000 consumenten ondervraagd in Denemarken, Duitsland, Italië, Nederland, Zuid-Afrika, Spanje en Turkije. Het onderzoek behandelt verschillende onderwerpen, waaronder hoe financiële en telecombedrijven investeren in technologische oplossingen, zoals artificial intelligence en machine learning, om hun prestaties te verbeteren, veilige diensten te garanderen en een gebruiksvriendelijke en sterk gepersonaliseerde customer experience te bieden.
Uit het rapport blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse consumenten (49%) zich zorgen maakt over hun financiële situatie. Een bezorgdheid die versterkt wordt door de economische en politieke onzekerheid waarin de wereld zich bevindt; denk bijvoorbeeld aan de huidige hoge inflatie, wereldwijde verstoringen in de leveringsketen en de Russisch-Oekraïense oorlog. Om de stijgende kosten van levensonderhoud op te vangen, geeft 28% van de respondenten aan meer dan voorheen te lenen.
“Data is uiterst waardevol voor bedrijven om beter geïnformeerde beslissingen te nemen”, legt Malim Holmberg ( CEO EMEA & APAC bij Experian) uit. “Op basis van deze inzichten kan de dienstverlening worden verbeterd in deze economisch moeilijke tijden.”
Verantwoorder lenen
Om hun klanten beter te ondersteunen, hebben bedrijven geïnvesteerd in open banking. Hiermee hopen ze de nauwkeurigheid van het kredietrisicobeheer te verbeteren en moeten consumenten en kleine bedrijven eerlijker toegang krijgen tot krediet. Al met al moet dit het leenproces verantwoorder maken. Meer dan de helft (52%) van de Nederlandse bedrijven geeft dan ook aan grote waarde in hun open banking-projecten te zien.
“Dankzij grondige transactiedata kunnen bedrijven de kredietwaardigheid en betaalbaarheid van nieuwe aanvragers beter beoordelen en ervoor zorgen dat meer nauwkeurige beslissingen de kredietverlening ondersteunen”, vat Experian samen. Wereldwijd is 49% van de consumenten bereid deze transactiedata van hun bank-app te delen, tegenover 43% in 2021. Onder Nederlandse respondenten waren de cijfers hetzelfde.
Streng én veeleisend
Nu de bezorgdheid van de consument toeneemt, stellen de Experian-onderzoekers dat mensen steeds kieskeuriger worden ten aanzien van de bedrijven die hun financiën beheren. Zo geeft 46% van de respondenten aan een bedrijf niet aan te bevelen aan een kennis na een slechte online ervaring.
Tegelijkertijd worden snelheid en gemak steeds belangrijker voor consumenten, waardoor een eenvoudige aanvraagprocedure tegenwoordig één van de belangrijkste factoren is bij het kiezen van een bedrijf voor een lening of creditcard. Om die reden investeren financiële dienstverleners en telecombedrijven in technologie om aan de groeiende verwachtingen van de consument te voldoen.
Open banking populair investeringsonderwerp
Ook fraudepreventie en de customer experience blijken het aankomende jaar topprioriteiten. Bedrijven investeren in technologieën om de toenemende vormen van fraude het hoofd te kunnen bieden en tegelijkertijd de customer journey te digitaliseren.
Ook wordt er geïnvesteerd in geavanceerde analysetechnologieën, zoals artificial intelligence, machine learning en open banking. Het inzetten van geavanceerde analysemogelijkheden vormt voor Nederlandse bedrijven de belangrijkste doelstelling voor de komende twaalf maanden. Dit toont volgens Experian het belang aan van AI en ML voor het verbeteren van de operationele prestaties en het stroomlijnen van de customer experience.
In het onderzoek geeft bijna de helft van de bedrijven in Nederland (45) aan hun advanced analytics-budget te hebben verhoogd. Daarnaast geeft 65% van de bedrijven aan het als topprioriteit te beschouwen om te investeren in een betere fraudebescherming – 52% van hen heeft dit budget voor volgend jaar al verhoogd. Cybersecurity werd door 46% van de Nederlandse respondenten genoemd als een technologische topprioriteit voor de komende achttien maanden.
"De complexe en onzekere aard van de huidige economie heeft nieuwe uitdagingen gecreëerd voor consumenten en bedrijven", vult Veronica Flyckt (directeur van Experian Nederland) aan. "Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, kiezen bedrijven steeds vaker voor technologische oplossingen - zoals analytics, Open Banking, AI en ML. De oplossingen staan volgens hen centraal bij het creëren van een betere customer experience, nauwkeurigere besluitvorming en veiligere klantenservice."