In de nieuwste editie van de prestigieuze Brand Finance Global 500 hebben ING en Rabobank wederom een plekje weten te bemachtigen. In de lijst prijken de meest waardevolle merken ter wereld. ING en Rabobank eindigen respectievelijk op plek 213 en 373.
Ieder jaar doet merkenbureau Brand Finance uitgebreid onderzoek naar de waarde en de kracht van merken. Een brede lijst aan factoren bepaalt uiteindelijk of een merk succesvol en als gevolg daarvan waardevol is. Bekendheid onder consumenten, tevredenheid van het personeel en de algemene reputatie van een bedrijf zijn daar voorbeelden van.
Om de waarde van een merk vervolgens in geld uit te drukken maakt het merkenbureau gebruik van de zogeheten ‘Royalty Relief’ benadering. Hierbij wordt een schatting gemaakt van de toekomstige opbrengsten, die toe te schrijven zijn aan de merknaam.
Zoals elk jaar voeren voornamelijk bedrijven uit Amerika de boventoon. Zo is Amazon erin geslaagd de eerste plek te heroveren, gevolgd door Apple, Google, Microsoft en Walmart (allen uit de VS). Samsung (Zuid-Korea), ICBC (China), Verizon, Tesla (beide VS) en TikTok (China) complementeren de top tien.
Als we kijken naar de Nederlandse inbreng zijn er in totaal zes bedrijven terug te vinden in de eindlijst (voorheen waren er zeven, maar Shell staat sinds de vorige editie te boek als een Brits bedrijf). KPMG is volgens de ranking het meest waardevolle bedrijf van Nederland. Het accountants- en advieskantoor eindigde op plek 133 (vorig jaar plek 154).
Een blik werpend op de financiële spelers in de lijst, dan zijn het voornamelijk grote internationale bankmerken die de top van de ranking bezetten. De vier meest waardevolle bankmerken komen allen uit China. Zo eindigt ICBC (plek 7) als enige bank in de top tien van de Global 500, gevolgd door de China Construction Bank (plek 12), Agricultural Bank of China (plek 17) en Bank of China (27). De Bank of Amerika (plek 36) is de eerste niet-Chinese bank in de lijst.
ING en Rabobank
Ingezoomd op de meest waardevolle Nederlandse financiële merken vinden we ING op de tweede plek (plek 213 wereldwijd) en Rabobank op de vijfde plek (plek 373 wereldwijd). Het zijn de enige twee Nederlandse spelers uit het financiële domein, die dit jaar een plekje wisten te bemachtigen in de prestigieuze Global 500 ranking.
Plekken vier, vijf en zes in de lijst van de meest waardevolle Nederlandse merken worden dit jaar bezet door Philips (plek 252 wereldwijd), bierbrouwer Heineken (plek 295 wereldwijd) en hightechbedrijf ASML (plek 436 wereldwijd).
De gehele Global 500 ranking is hier te vinden.