Het zal ongetwijfeld weinigen zijn ontgaan, maar afgelopen week was het precies 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij de Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalige Postbank). Destijds een noviteit, inmiddels de normaalste zaak van de wereld.
Het was niemand minder dan de toenmalig minister van Financiën Onno Ruding die de eerste pintransactie uitvoerde bij het Albert Heijn-filiaal aan het Osdorpplein in Amsterdam. Peter Jacobs en Marit van Egmond (de CEO’s van respectievelijk ING Nederland en Albert Heijn) herleefden afgelopen week het historische moment.
Vandaag de dag wordt 82% van alle transacties bij de Albert Heijn met de pinpas betaald. Al begint het ‘klassieke pinnen’ ook gedateerd te raken. Uit cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt dat 90% van alle pinbetalingen contactloos verloopt. Smartphones en smartwatches nemen 42% van alle contactloze betalingen voor hun rekening. Slechts 20% van alle consumenten betaalt nog altijd met cash.
“Je boodschappen contactloos, mobiel of met een smartwatch betalen is niet meer weg te denken uit ons leven en is helemaal ingeburgerd”, vertelt Jacobs. “We leven in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen en dat biedt oneindig veel kansen.”
De CEO van ING Nederland benadrukt dat “veilig, snel en toegankelijk” betaalgemak altijd voorop staat bij de innovaties die de oranjebank doet. “We willen klanten in staat stellen om zo moeiteloos mogelijk te kunnen betalen, daar blijven we ons best voor doen.”
Innovaties
De bank en de supermarktketen zijn dan ook voortdurend op zoek naar verbeterde betaalmogelijkheden. Zo introduceerde men een jaar geleden de digitale betaalpas.
Door het toevoegen van de digitale betaalpas in de app geven klanten toestemming om tot een bepaald bedrag bij een bepaalde webwinkel uit te geven. Klanten bestellen online hun boodschappen en betalen vervolgens eenvoudig met hun digitale betaalpas, waarna ze de boodschappen alleen nog maar hoeven aan te nemen.