Stel, je zit lekker te netflixen en wordt plots gebeld door iemand die zegt van ING te zijn. Die persoon beweert dat je geld in gevaar is en dat het zo snel mogelijk overgemaakt moet worden naar een veilige kluisrekening. De zogenaamde ING-medewerker weet alles over je, van je naam tot hoeveel geld er op je rekening staat. Het lijkt er dan ook op dat je ING aan de lijn hebt, maar weet je ook echt zeker of het geen oplichter is die uit is op je geld?
Met een nieuwe functie geeft ING zijn klanten een optie om zélf het antwoord op die vraag te beantwoorden. Via de optie ‘Check het Gesprek’ kunnen klanten direct checken of een beller die namens ING contact opneemt, ook daadwerkelijk een ING-medewerker is. De functie wordt vanaf 16 april gefaseerd uitgerold onder alle klanten die gebruik maken van de app.
“Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting, waarbij de emotionele en financiële schade enorm kan zijn”, stipt Adine Wempe (directeur Fraude bij ING in Nederland) aan. “Criminelen weten helaas regelmatig onze klanten via babbeltrucs ervan te overtuigen dat hun geld niet veilig is.”
“Daarom ben ik zo blij dat we onze klanten ‘Check het Gesprek’ aanbieden”, vervolgt Wempe. “Met deze nieuwe functie kunnen klanten controleren of ze daadwerkelijk met ons telefonisch contact hebben. Zo kunnen we samen met onze klanten nog meer doen om fraude te herkennen en te voorkomen.”
Extra knop
Onderaan het inlogscherm van de ING-app komt binnenkort de knop ‘Check het Gesprek’. Wanneer een klant een alarmerend telefoontje ontvangt van iemand die zegt van ING te zijn, kan de klant tijdens het telefoongesprek op deze knop drukken en zijn of haar telefoonnummer intypen.
In het belsysteem van ING wordt vervolgens direct gecontroleerd of er écht een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant ziet meteen op zijn of haar scherm of het klopt of niet, en wat de klant dan moet doen.